Etusivu> Kirjastolehti > Merkittävä kirjastopalvelujen tuottaja siirtyi suomalaisten omistukseen

Merkittävä kirjastopalvelujen tuottaja siirtyi suomalaisten omistukseen

BTJ Finland jatkaa toimintaansa nykyisellä nimellään.

Kirjastoalalla tehtiin vuodenvaihteessa isot kaupat. Kirjatuotteita ja tietopalveluita kirjastoille myyvä BTJ Finland myytiin Booky.fi-yhtiölle. Kauppojen myötä BTJ Finland siirtyi suomalaiseen omistukseen.

Booky osti yhtiöstä 90 prosenttia. Suomen kirjastoseuran osuus BTJ Finlandista on yhä 10 prosenttia. Yhtiön nimi säilyy ennallaan ja se hoitaa tekemänsä sitoumukset kuten tähänkin asti.

Bookyn hallituksen puheenjohtaja Antti Ypyä vastasi Kirjastoseuran kysymyksiin.

Miten kirjastojen hankintasopimukset jatkuvat sen jälkeen, kun 90% BTJ:stä siirtyy Bookyn omistukseen?

Kaikki sopimukset jatkuvat ennallaan ja Booky ja BTJ jatkavat toimintaansa erillisinä yrityksinä. Aiemmin tehdyt sitoumukset eivät millään muotoa katkea, eikä sopimuskumppani muutu. Mitään radikaalia muutosta ei ole luvassa. Booky ja BTJ haluavat toki kehittää toimintaansa palvellakseen asiakkaitaan vielä paremmin ja tehokkaammin. Jos yritysten kehittäminen aiheuttaa muutospaineita, niistä toki tiedotetaan ajoissa, ja tässäkin suhteessa Booky ja BTJ haluavat toimia hyvässä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa.

Miten kirjastojen lehtitoimitukset jatkuvat nyt, kun Ruotsin BTJ alkaa operoida lehtienvälitystoimintaa, joka ei sisältynyt tehtyyn kauppaan?

Toimitukset jatkuvat ennallaan ja toistaiseksi BTJ Finland on kirjastojen linkki myös lehtivälityksen osalta.

Mitä näkemyksiä Bookylla on kirjoja ja muuta aineistoa koskevan kuvailutiedon tuottamisesta? Miten aiotte kehittää kuvailutiedon tuottamista?

Kuvailutieto on BTJ:n erityinen vahvuus, joka Bookylla on vasta kasvava alue. Se on ehdottomasti yksi painopiste, jota ryhdymme kehittämään yhdistymisen myötä. Kuvailutiedon osaamista voisi käyttää myös kuluttajapuolella entistä enemmän.

Millaisena näette kirjastojen tulevaisuuden?

Hyvänä. Kirjastot ovat varsinkin Suomessa arvostettu laitos. Kirjastot ovat tärkeä osa kirja-alaa.