Etusivu> Kirjastolehti > Kirjallisuuden puolustaja

Kirjallisuuden puolustaja

Kuntien talouden ahdinko sai kirjastotoimenjohtaja Päivi Savinaisen pohtimaan, mikä on se kirjastojen ydin, josta ei voi luopua. Hänen mielestään vastaus ovat aineistot.

Kuopion kirjastotoimenjohtaja Päivi Savinainen puolustaa kirjastojen aineistoja ja kokoelmia. Osittain kuntien talouden tasapainotustoimet johtivat Savinaisen pohtimaan, mikä on se kirjastojen ydin, josta ei voi luopua. Savinaisen mielestä ne ovat aineistot, sillä niitä ei kuntalaisille hanki kukaan muu.

Savinainen kokee, että kirjastolaki antaa tälle ajatukselle tukea, sillä laissa korostuu aineistojen, kokoelmien ja kirjallisuuden tarjoaminen. Savinaisen mielipiteet poikkeavat nykylinjasta, sillä nykyään kirjastot panostavat yhä enemmän tapahtumiin ja muuhun toimintaan.

”Hauskaa, että radikaalina pidetään henkilöä, joka korostaa aineistoja”, Savinainen ihmettelee. ”Nyt on varmaan radikaalia olla vanhanaikainen.”

Savinaisen mukaan kirjastojen tapahtumatuotannon ja pedagogisen työn pitää pohjautua aineistoihin. Tapahtumassa pitäisi vähintään esitellä aiheeseen liittyviä kirjoja, musiikkia tai elokuvia.

Savinainen kuitenkin haluaa huomauttaa, että kokoelmien puolustaminen ei ole mitään muuta toimintaa vastaan. Hän on huomannut, että myös kirjaston asiakkaille kirjat ovat edelleen se tärkein asia.

”Jos kirjaston somessa on päivitys uusista kirjoista,  se kerää paljon tykkäyksiä.”

Kirjastolaki edellyttää kirjastoilta demokratiatyötä, mutta Savinaisen mukaan sitä tehdään myös aineistojen avulla.

Talouden tiukentuessa rahaa on jouduttu irrottamaan muista toiminnoista, jotta kirjoja voidaan ostaa entistä enemmän.

Yksi säästökohde ovat kirjojen muovittamisen lopettaminen. Kuopiossa muovittamisesta luopuminen on toiminut, sillä uudet kirjat kiertävät suhteellisen lyhyen ajan.

Sanasto palkitsi

Kuopion kaupunginkirjasto sai Sanaston jakaman Tekijöiden tunnustuksen. Ensimmäistä kertaa myönnetty palkinto jaettiin Kuopiossa Kirjastopäivillä, jotka järjestettiin kesäkuussa.

Sanasto haluaa palkinnolla muistaa tahoa, joka on esimerkillisesti hakenut tekijänoikeuslupia ja siten mahdollistanut kirjailijoiden toimeentulon.

Päivi Savinainen otti palkinnon vastaan.

Sanaston mukaan Kuopio nousi kirkkaasti esille mietittäessä palkinnon saajaa. Savinainen oli itseoikeutettu noutamaan kunniakirjan, sillä juuri hän on linjannut, että luvat haetaan jopa satuhetkien pitämiseen, sillä nekin ovat julkista esittämistä.

Savinainen epäilee, että hänen oikeustieteen opintonsa ja hallintotieteen tutkinto ovat vaikuttaneet hänen oikeustajuunsa.

”Ei riitä, että jokin on yleinen käytäntö. Asia pitää saattaa lainmukaiseksi.”

Kuopion kirjasto haluaa tukea kirjailijoiden työtä huolehtimalla luvista.

”Ilman tekijöitä ei ole aineistoja”, Savinainen pohtii.

Kuopio ottaa tällä tavalla omalta osaltaan kantaa tekijänoikeuksista käytävään keskusteluun. Jos tekijänoikeuskorvaukset vaarantuvat, ei kukaan kirjoita tulevaisuudessa mitään.

Klassikoita lainaksi

Päivi Savinainen on itsekin kirjaston käyttäjä. Kirjastopäivien aikaan hänellä oli lainassa Hellaakoskea ja Keatsin runoja suomeksi ja englanniksi. Nyt kun Savinaisen ei enää työnsä puolesta tarvitse pysytellä nykykirjallisuuden kärryillä, hän lukee mielellään kaupunginkirjaston varaston kätköistä löytyviä kirjoja.

Kuopiosta löytyy hyvä varasto, sillä poistot kohdistuvat uudempiin kaksois- ja kolmoiskappaleisiin.

”Kirjallisuuden pitkä häntä löytyy kirjastoista, sillä kirjakaupoista on enää vaikea löytää paria vuotta vanhempia kirjoja”, Savinainen tähdentää kirjastojen merkitystä.

Myös kirjalliset tutkimusmatkat kiehtovat Savinaista. Nykyaikana kirjoitettu teos voi viitata johonkin vanhempaan, joka johtaa edelleen syvemmälle. John Keatsin lause päätyy F. Scott Fitzgeraldin kirjan nimeksi, joka päätyy Blur-yhtyeen biisin nimeksi.

”Kirjaston kokoelmilla on myös ylisukupolvista merkitystä. Kirjat säilyvät kirjastossa”, Savinainen sanoo.

Savinaisen työhuoneesta löytyy myös aina kuukauden levy, joka haastatteluhetkellä on Rahmananovin pianokonserttoäänite.

Kirjastopäivät onnistuivat

Kuopiolta kysyttiin halukkuutta järjestää Kirjastopäivät jo yli kaksi vuotta sitten. Heti Hämeenlinnan päivien jälkeen Kuopion viiden hengen suunnitteluryhmä kokoontui Kirjastoseuran tuottajan Pirjo Soinisen kanssa. Savinainen kiittelee tuottajan roolia tämän pitäessä koko ajan langat hyvin käsissä.

”Kukaan ei nääntynyt, joten siinäkin mielessä kaikki meni hyvin.”

Suurin ponnistus painottui kolmeen seminaaripäivään, jolloin esimerkiksi Kuopion kirjaston vapaaehtoiset olivat yhden päivän Kirjastopäivillä töissä. Kirjastopäivien ohjelma oli monipuolinen, ja niin vain useampi esitys kiertyi myös lukutaidon ja aineistojen ympärille.

Fakta: Päivi Savinainen

Syntymäpaikka: Lieksa, 1969

Kotipaikka: Kuopio

Työura: Erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä Kuopion kaupunginkirjastossa noin vuodesta 2000. Sitä ennen museotyössä.

Harrastukset: Lukeminen ja liikkuminen eri tavoin, elokuvat ja sarjat. Onko ortodoksisuus harrastus? Ainakin sen tiimoilta saa mukavasti ajan kulumaan erilaisissa palveluksissa ja tapahtumissa, kuten praasniekoissa sekä talkootyössä luostarissa.

Lempikirja juuri nyt: Tällä hetkellä menossa on uusi Kersti Juvan käännös Jane Austenin kirjasta Järki ja tunteet.