Etusivu> Kirjastolehti > Pääkirjoitus: E-kirjaston työ on vasta alussa

Pääkirjoitus: E-kirjaston työ on vasta alussa

Pieksämäen kaupunginkirjastossa tapahtui tänä syksynä suuri muutos. Aiemmin käytössä olllut Ellibs oli vielä kesällä saatavilla, kunnes se syksyn alussa poistui kokonaan. Nyt kaupungin asukkailla on käytössään uusi E-kirjasto.

”Juuri eilen asiakas tuli kyselemään, että miksi se muuttui”, kirjastopalvelupäällikkö Tarja Frilander kertoo.

”Kerroin, että haasteena oli se, että kirjastolle ei ole myyty sähköisiä aineistoja. Talousasiat ja aineistojen riittävyys olivat myös syitä siirtyä uuteen.”

Uudesta kirjastosta on Pieksämäellä tullut toistaiseksi hämmentävän vähän palautetta. Sen Frilander ottaa positiivisena merkkinä.

”Jotkut asiakkaat tulivat sanomaan alussa, että he eivät ole pitkään aikaan käyttäneet kirjastoa, mutta uusi E-kirjasto oli herättänyt kiinnostuksen.”

Frilanderia mietityttää tällä hetkellä eniten se, miten Pieksämäen asukkaat saavat tietoa uudesta palvelusta. Yksi tärkeä keino on jalkautua kirjaston ulkopuolelle tapahtumiin.

E-kirjaston tehtävä seuraavan kymmenen vuoden aikana on vakiinnuttaa paikkansa osaksi suomalaisen sivistyksen ja kulttuurin kivijalkaa. Alku on mennyt lupaavasti, sillä sadantuhannen käyttäjän raja meni rikki jo elokuussa.

Vaikeuksia kuitenkin on. Kirjastolehden syksyn numerossa kerrotaan, että kustantamoissa on epäselvyyttä siitä, miten E-kirjasto vaikuttaa kirjastojen määrärahoihin ja onko se kirjastoille olennainen vai täydentävä palvelu.

Sähköinen kirja eroaa painetusta siten, että sähköisessä muodossa kirja katoaa, kun sen lisenssi loppuu. Siksi kokoelma ei koskaan jää pysyväksi. Siitä syystä painettujen aineistojen säilyttäminen on jatkossakin erittäin tärkeää.

Oman vaikeutensa E-kirjastolle tuo se, että yhteiskunnan digitalisaatio ei ole edennyt toivotulla tavalla. Suomessa on edelleen satojatuhansia ihmisiä, jotka tarvitsevat digitukea. Myös asenteet digitaalisia palveluja kohtaan ovat monella epäileväiset. Moni voi vierastaa E-kirjaston kaltaisen digitaalisen palvelun kokeilemista, vaikka siellä olisi miten hyvä tarjonta. Jos asenne on valmiiksi negatiivinen, saattaa helposti unohtua palvelun hienous. Nyt kirjastoa voi käyttää kuka tahansa missä päin Suomea vaikka omalta kotisohvaltaan.

E-kirjastolla on loistava mahdollisuus houkutella tavallisia suomalaisia uskaltutumaan digitalisaation maailmaan. Se onnistuu vain, jos kirjastoa on helppo käyttää ja siellä on kattava kokoelma.

E-kirjaston saaminen tietokoneelle olisi saavutettavuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Tällä hetkellä palvelu toimii vain mobiililaitteilla. Tietokoneversion julkaisu menee ensi vuoden puolelle.

On selvää, että uusi digitaalinen palvelu vaatii aina kädestä pitäen näyttämistä. Siihen ollaan Pieksämäellä valmiina.

”Uuden E-kirjaston myötä saimme ihan uutta pontta ja voimaa”, Tarja Frilander sanoo.

”Digitaaliset aineistot ovat nykypäivää. Niiden pitää olla kirjastossa saatavilla.”