Etusivu> Kirjastolehti > Jos ihminen ei pääse kirjastoon, kirjasto tulee ihmisen luo

Jos ihminen ei pääse kirjastoon, kirjasto tulee ihmisen luo

Kirjasto tuo kulttuuria kotiovelle ja sairaalasänkyyn.

Kirjaston tehtäviin kuuluu lain mukaan ”tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin”. Useat kirjastot toteuttavat tehtävää niidenkin ihmisten kohdalla, joilla ei ole mahdollisuutta päästä kirjastojen tiloihin.

”Tampereen kaupunginkirjastossa on noin 280 kotipalveluasiakasta”, kertoo kirjastonhoitaja Hanna Kaisti Tampereen kaupunginkirjaston kotipalveluista.

Osa on yhteisöasiakkaita eli päiväkeskuksia ja erilaisia asumis- ja hoivayksiköitä. Niihin toimitetaan ennen kaikkea ryhmätoimintaan sopivaa aineistoa: kirjoja, pelejä ja keskustelukortteja.

Suurin osa asiakkaista on ikäihmisiä, vammautuneita ja sairaita, joilla ei ole ketään hoitamassa kirjastoasioita.

”Heille toimitetaan kirjakassi kotiin kerran kuukaudessa”, Kaisti kertoo.

”Heitä kiinnostavat kirjauutuudet, mediassa esillä olevat kirjat ja kirjailijat, dekkarit ja aikakauslehdet”, Kaisti sanoo.

Asiakkaiden toiveita kysytään erikseen ennen jokaista toimituskertaa.

”Kirjastolaisilla on kaikilla omat kotipalveluasiakkaat, eli yhteydenotto asiakkaaseen tulee aina samalta henkilöltä”, Kaisti kertoo.

Tampereen kaupunginkirjaston kotipalveluissa työskentelee kuusi henkilöä, joista kolme keskittyy täysipäiväisesti kotipalveluihin. Kotipalvelua tehdään myös pää- ja lähikirjastoissa muun työn ohella. Aineistojen kuskaamisen hoitaa kuljetuspalvelu.

Kirjastoilta kotipalvelu vaatii panostusta, mutta sen hyödyt ovat mittaamattomat. Kun Tampereella tehtiin viime vuoden lopussa kotipalvelua koskeva palautekysely, palvelua kutsuttiin monessa vastauksessa ”kaupungin parhaaksi”. Joku kertoi olleensa sen asiakas jo 18 vuoden ajan.

”Kulttuurisen hyvinvoinnin arvo tunnustetaan teoriassa, mutta käytännössä se ei vielä juurikaan näy yhteiskunnan rakenteissa”, Kaisti toteaa.

Hänen mukaansa kirjaston kotipalvelu on askel oikeaan suuntaan kulttuurihyvinvoinnin tukemisessa läpi elämän.

Samaa voi sanoa sairaaloiden yhteydessä toimivista potilaskirjastoista.

Auroran sairaalan ja Psykiatriakeskuksen potilaskirjastot toimivat helsinkiläisen Töölön kirjaston alaisuudessa. Molempien päivittäiset tehtävät hoitaa pääasiassa sama kirjastovirkailija, palvelupäällikkö Saija Savolainen.

”Asiakkaita potilaskirjastoissa käy noin 30–40 kuukaudessa. Psykiatriakeskuksessa asiakkaina käy miltei yhtä paljon henkilökuntaa kuin potilaita”, Savolainen kertoo.