Etusivu> Ajankohtaista > Vaikuttava johtaja – haku Kirjastoseuran mentorointiohjelmaan käynnistyy

Vaikuttava johtaja – haku Kirjastoseuran mentorointiohjelmaan käynnistyy

Haluatko kehittyä ja laajentaa osaamistasi työssäsi? Hae mukaan!

Kirjastoseurassa alkaa syksyllä Vaikuttava johtaja -mentorointiohjelma. Ohjelmassa opit vaikuttamaan kunnan päätöksentekoon. Miten esitellä asioita päättäjille? Miten luoda hyviä mediasuhteita? Miten kehittää johtajan omaa viestintää? Ohjelma on suunniteltu kirjastokentältä tulleen palautteen perusteella ja tavoitteena on vahvistaa kirjastoalan ammattilaisten osaamista.

Etsimme ohjelmaan aktoreiksi eli osallistujiksi kirjastonjohtajia tai vastaavissa tehtävissä työskenteleviä. Kannattaa hakea mukaan, jos

• haluat koulutusta rohkeammasta päättäjien kohtaamisesta ja asioiden esittämisestä.
  • haluat oppia lisää verkostoitumisesta.
  • haluat kehittyä johtajana viestimään vaikuttavammin.
  • haluat kontakteja muihin kirjastoalan johtajiin.

Mentorointiohjelma auttaa sinua tunnistamaan ja kehittämään omaa osaamistasi. Ohjelma on maksuton ja aktoreiksi voivat hakea Suomen kirjastoseuran jäsenet.

Mentoreiksi haemme kokeneita kirjasto- ja kulttuurialan johtamisen ammattilaisia, jotka haluavat tukea alan tuoreita ammattilaisia työssä.

Mentorointiohjelman aikataulu ja sisältö

Haku mentorointiohjelmaan on nyt avattu. Valitsemme osallistujat ohjelmaan kesäkuun aikana. Ohjelma kestää kuusi kuukautta. Kirjastoseura järjestää ohjelman puitteissa neljä lähitapaamista, joissa kaikki ohjelman osallistujat pääsevät verkostoitumaan, oppimaan uutta ja tutustumaan toisiinsa.

Mentori ja 2-3 aktoria muodostavat satelliitin, joka toimii ohjelman ajan. Lähitapaamisten välillä tehdään satelliiteissa yhdessä sovitut etätehtävät. Satelliitit tapaavat ohjelman aikana vähintään kerran kuukaudessa (n. 6 tapaamista) joko verkossa tai sopimassaan kohteessa.

Yhteisiin lähitapaamisiin Kirjastoseura tarjoaa alustuksen vaikuttamisen ammattilaisilta. Mukana on esimerkiksi Kulta ry:n pääsihteeri Rosa Meriläinen, joka jakaa hyödyllisiä ja innostavia ajatuksia vaikuttamistyöstä. Lobbauskoulun lisäksi tapaamisten teemoja ovat:

• Mitä kuntapoliitikko haluaa kuulla? Puhujina kokenut kuntapoliitikko ja lautakunnalle asioita esitellyt kirjastoammattilainen.
  • Näin teet vaikutuksen. Kouluttajana esiintymis- ja puhetaidon ammattilainen.
  • Aloitustapaamisessa sovimme yhteiset pelisäännöt, tutustumme toisiimme ja teemme mentorointisopimukset.

Yhteiset tapaamiset ovat tänä syksynä 14.9., 12.10. ja 23.11. sekä 25.1.2021 Helsingissä.

Kirjastoseura korvaa ohjelman kaikkien osallistujien matkakulut julkisen liikenteen käytön mukaan lähitapaamisiin Helsinkiin ja mentoreiden matkakulut satelliitin tapaamisiin. Päivärahoja ei makseta.

Hakuaikaa on 12.6.2020 asti.

Hae aktoriksi tästä

Hae mentoriksi tai vinkkaa meille osaava ammattilainen tästä

Jos sinulla heräsi kysymyksiä, niin ole rohkeasti yhteydessä Kirjastoseuran toimiston, kerromme mielellämme lisää.