Etusivu> Ajankohtaista > Tule mukaan Suomen kirjastoseuran hallitukseen!

Tule mukaan Suomen kirjastoseuran hallitukseen!

Oletko kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, tuot ajatuksesi julki ja olet yhteispelaaja? Kirjastoseuran hallituksessa pääset verkostoitumaan laajasti kirjastoalalla ja yhteiskunnassa. Pääset luomaan uudenlaista, innostavaa toimintaa kirjastojen ja kirjastonkäyttäjien hyväksi yhdessä kirjastoaktiivien kanssa. Takaamme, että opit varmasti paljon uutta myös itse. Kirjastoseuran hallitukseen vaaliin voi asettua ehdokkaaksi nyt.

Me Kirjastoseurassa arvostamme sitä, että koet yleisen kirjaston tärkeäksi riippumatta taustastasi tai työkokemuksestasi. Kirjastoseura toivoisi hallituksensa edustavan kaikkia kirjastoalan ammattilaisia ja kirjaston käyttäjiä koko monimuotoisesta Suomesta.

Jos haluat tukea Kirjastoseuran työtä yleisten kirjastojen edunajajana ja voit käyttää siihen aikaasi, olet etsimämme ehdokas! Jos vielä innostut ja saat muut innostumaan Kirjastoseuran toiminnasta, sen parempi.

Kuinka siis asettua ehdolle? Ohjeet alla.

Ehdokkaaksi voit asettua täyttämällä sähköisen lomakkeen:

Hae hallitukseen

Lähetä ehdokastiedot 11.8.2023 mennessä. Lomake toimitetaan tiedoksi vaalivaliokunnalle. Ehdokkaan tulee olla Kirjastoseuran jäsen.

Lomakkeella kysymme perustietosi eli nimesi, mitä teet ja mistä olet.

Valmistaudu vastaamaan lomakkeella myös seuraaviin kysymyksiin, joiden avulla esittelemme ehdokkaat Kirjastoseuran hallitukseen seuran viestintäkanavissa elokuussa 2023:

1. Kuka olet? Esittele itsesi 50 sanalla.
  2. Peruspalvelujen arvioinnin mukaan kirjastoilla on vaikeuksia suorittaa perustehtäväänsä. Kirjastoseurassa haluamme tukea kirjastojen henkilöstöä kirjastolain määrittämien tehtävien toteuttamisessa. Mikä olisi mielestäsi ensisijainen täydennyskoulutus, jota kirjaston henkilöstö tarvitsee kirjaston perustehtävän toteuttamiseen?
  3. Miten kuvailisit lyhyesti ja innostavasti yleisten kirjastojen tehtävää lukiolaisille?

Ehdokasesittelyt julkaistaan vastausten pohjalta seuran verkkosivuilla viimeistään 17.8.

Pidäthän vastauksesi ytimekkäinä. Tarvittaessa joudumme tiivistämään liian pitkiä vastauksia esittelyihin.

Kirjastoseuran vuosikokouksessa pe 22.9. valitaan Kirjastoseuralle puheenjohtaja kaudelle 2024 ja hallitukseen neljä (4) varsinaista jäsentä kaudelle 2024–25 ja kolme (3) hallituksen varajäsentä vuodelle 2024. Ehdolle voit asettua 11.8.2023 asti. Hallituksen jäsenistä äänestetään verkossa 6.-19.9.2023. Äänestää voi myös vuosikokouspaikan yhteydessä 22.9.

Suomen kirjastoseura on avoin ja sitoutumaton järjestö, valtakunnallinen ja kansainvälinen toimija, joka edistää kirjastojen asemaa ja näkyvyyttä yhteiskunnassa. Kirjastoseuran tärkeimmät arvot ovat rohkeus ja positiivisuus.

Seuran hallituksen tehtävänä on myös kuunnella kirjastoalan toimijoita ja kirjastoja ympäröiviä yhteisöjä sekä pitää yllä vuorovaikutteisia suhteita päättäjiin. Seuran hallituksen toiminta pohjautuu seuran strategiaan, jonka mukaisesti hallitus tukee ja kehittää kirjastoja eri puolilla maata yleisiä kirjastoja koskevan lain hengessä.

Hallituksen kokoukset järjestetään noin kuusi kertaa vuodessa, yleensä Helsingissä. Kokouksissa pääset verkostoitumaan kollegoiden kanssa ympäri Suomen ja ottamaan kantaa kirjastoalan ajankohtaisiin asioihin. Kokousmatkat eivät ole pelkkää asiaa ja päätöksiä, vaan niiden yhteydessä on aikaa myös jutella asian vierestä yhteisen pöydän tarjoilujen äärellä. Korvaamme hallituksen jäsenten matkakulut kokouksiin kaikkialta Suomesta. Kaikkiin hallituksen kokouksiin voi osallistua myös etäyhteydellä.

Kirjastoseuran vuoden 2023 hallitukseen voi tutustua täältä.

Kirjastoseuran jäsen, olethan päivittänyt jäsentietosi, jos ne ovat muuttuneet. Kirjastoseuran henkilövaalit järjestetään sähköisesti. Sähköisessä äänestyksessä tunnistautumiseen tarvitaan toimiva sähköpostiosoitteesi ja ajan tasalla olevat muut yhteystiedot. Voit päivittää jäsentietosi tällä lomakkeella: Jäsentietojen päivitys