Etusivu> Ajankohtaista > Suomen luonnonsuojeluliiton Luonto lainassa -teemaviikko 2016

Suomen luonnonsuojeluliiton Luonto lainassa -teemaviikko 2016

Luonto lainassa -teemaviikkoa vietetään yhteistyössä kirjastojen kanssa viikolla 7 eli 15.–21.2.2016. Vuonna 2016 viikon teemana on ajankohtainen ja laajaa kiinnostusta herättänyt kohtuutalous. Aiheesta voi lukea lisää: www.sll.fi/kohtuutalous

Luonnonsuojeluliitto ei enää kustannussyistä toimita teemaviikolle materiaalia, mutta toivoo, että kirjastoissa tahdotaan edelleen nostaa esiin tärkeää aihetta ja tehdä yhteistyötä paikallisyhdistysten kanssa. Luonnonsuojeluliitto tiedottaa teemaviikosta valtakunnallisesti. Nettisivuille (www.sll.fi/luontolainassa) tulee vuodenvaihteessa tulostettavaksi juliste ja banneri sekä kohtuutalousteemaan liittyvää materiaalia kirjastojen vapaaseen käyttöön. Kirjastot voivat osallistua viikon toteutukseen järjestämällä esimerkiksi kirjailijavierailuita, askartelupajoja ja satuhetkiä sekä esittelemällä kohtuutalousteemaan liittyvää kirjallisuuttaan (esimerkkejä alla).

Kahdelle nopeimmalle kirjastolle on tarjolla Monimuotoisen metsän taika -näyttely, joka tilataan suoraan Luonnonsuojeluliiton nuorisojärjestöltä Luonto-Liitolta. Lisätietoja näyttelystä ja tilaamisesta: www.luontoliitto.fi/kouluille/monimuotoisen-metsan-taika

Lisätietoja:  Kirsi Ahonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, Suomen luonnonsuojeluliitto 045 651 0982

Kohtuutalouteen liittyvää kirjallisuutta:

Tietokirjallisuus:

Mikko Jakonen & Tiina Silvasti (toim.): Talouden uudet muodot (Into Kustannus, 2015) Hanna Moilanen ym.: Uusi osuuskunta (Into Kustannus, 2014) Tim Jackson: Hyvinvointia ilman kasvua (Helsingin Sanomat, 2011) Serge Latouche: Jäähyväiset kasvulle (Into Kustannus, 2010) Jarna Pasanen & Marko Ulvila: Vihreä Uusjako – Fossiilikapitalismista vapauteen (Like, 2010) Ville Lähde: Niukkuuden maailmassa (niin & näin kirjat, 2013) Eero Ojanen: Kohtuudesta ja kohtuuttomuudesta (Kirjapaja, 2004) Pekka Borg & Maria Joutsenvirta: Maapallo ja me – Luonnonvarat ja kasvun rajat (Docendo, 2015) Topi Linjama ja Pauliina Kainulainen: Kohtuus vaarassa: Onnen aikoja rajallisella planeetalla? -pamfletti (Kirjokansi, 2015)

Kaunokirjallisuus:

Emmi Itäranta: Teemestarin kirja (Teos, 2012) Antti Tuomainen: Parantaja (Helsinki-kirjat, 2010) Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa (Tammi, 2005) Margaret Atwood: Uusi maa (Otava, 2015)

Kohtuullinen elämäntapa:

Salla Kuuluvainen & Rosemarie Särkkä: Kaupunkiviljelijän opas – löydä syötävä kaupunki (WSOY, 2013) Minna Kontkanen (toim.): Kaupunkiviljely (ProAgria, Into & taito, 2013) Alex Nieminen & Riikka Sukula: Vege! Tuoreita makuja kotikeittiöstä (Readme.fi, 2015) Elina Innanen: Viiden tähden vegaani: herkkuruokaa kasviksista (Moreeni, 2011) Marjo Uusikylä: Slow food: hyvää, puhdasta ja reilua ruokaa (Info Plus, 2012) Ilona Pietiläinen: Innostu & onnistu – Ideoita, kattauksia ja tuunauksia kauniiseen kotiin (Docendo, 2014) Mariko Palomaa: Itte tein ja kierrätin: inspiraatiota ja ideoita kierrätyskäsitöihin (Books on Demand, 2015) Liz Bauwens & Alexandra Campbell: Upcycled chic and modern hacks: thrifty ways for stylish homes (CICO Books, 2015)