Etusivu> Ajankohtaista > Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtajaksi Juha Manninen

Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtajaksi Juha Manninen

"Ei pienennetä kirjaston merkitystä turhalla vaatimattomuudella."

Suomen kirjastoseuran uutena toiminnanjohtajana aloittaa tammikuussa turkulainen kirjastonhoitaja Juha Manninen.

“Olen äärettömän iloinen ja innoissani siitä, että saan edistää kirjastojen asemaa laajemmin kuin mitä se on ollut nykyisessä tehtävässäni mahdollista”, Manninen sanoo.

Hänelle kirjastojen edistäminen on niin läheinen asia, että sitä tulee pohdittua jatkuvasti.

“Kirjaston merkitys on yhteiskunnassa tärkeä. Sen perusteleminen aina uudelleen ja uudelleen on myös tärkeää.”

Juha Manninen on tehnyt liki koko työuransa, lähes 30 vuotta, Turun kaupunginkirjastossa. Hän huomasi jo varhain työssään, että kirjastolla oli valtava merkitys esimerkiksi lapsille ja senioreille.

Mannisella on Turussa perhe ja aikuisia lapsia. Kirjastotyön ohella hän on muun muassa työskennellyt puoli vuotta omien ja muiden lasten perhepäivähoitajana. Suuren osan kirjastourastaan hän toimi kirjastoautotyössä.

Oman kirjaston käyttönsä hän aloitti nykyisin Raaheen kuuluvasta Pattijoen kirjastosta. Pitkä kokemus on tuonut vakaan näkemyksen siitä, mitä kirjastojen ammattilaiset tarvitsevat.

He tarvitsevat luottamusta siihen, että heidän työnsä on tärkeää ja he osaavat tehdä sitä hyvin.

“Me osaamme avata sisältöjä. Osaamme kertoa kirjastoon tuleville asiakkaille miten tärkeää on hallita eri tapoja toimia tässä maailmassa.”

“Ei pienennetä kirjaston merkitystä turhalla vaatimattomuudella.”

Mannista huolettaa se, mitä lukutaidon heikkeneminen Suomessa aiheuttaa. Yhtenä Kirjastoseuran tehtävänä voisi olla kaikenlaisten lukutaitojen tuominen esiin kirjastotyössä.

Lisäksi hän haluaa, että seura näyttää esimerkkiä kirjastoille siitä, miten kolmannen sektorin toimijoiden, kuten hyvinvointia edistävien järjestöjen, kanssa tehdään yhteistyötä.

Aiemmin Juha Manninen on toiminut kahdeksan vuotta Kirjastoseuran hallituksessa ja sitä ennen neljä vuotta kirjastoautotyöryhmässä.

Hän harrastaa juoksemista ja rumpujen soittoa.

Toiminnanjohtajan tehtävää hän kuvailee näin:

“Se, että saan hoitaa yhteydenpitoa työkseni, se on minulle mieluinen työtapa.”

Lisätiedot:

Ville Vaarne