Etusivu> Ajankohtaista > Suomen kirjastoseura kannattaa lakialoitetta lainauskorvauksen laajentamiseksi e-kirjoihin ja äänikirjoihin

Kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen on jättämässä eduskunnassa lakialoitteen, jossa esitetään kirjastojen lainauskorvauksen laajentamista e-kirjoihin ja äänikirjoihin.

Voimassa olevan lain mukaan lainauskorvaus koskee vain fyysisinä kappaleina lainattavia kirjoja. Lakialoitteessa esitetään tekijänoikeuslain muuttamista siten, että lainauskorvaus koskisi myös e-kirjoja ja e-äänikirjoja.

Suomen kirjastoseura kannattaa aloitetta ja toivoo sille mahdollisimman monen kansanedustajan tukea.

Aloite on tärkeä paitsi tekijöiden tulonmuodostuksen kannalta myös kuntien yhteisen e-kirjaston kehittämiseksi.

Parhaillaan on käynnissä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama selvityshanke kuntien yhteisestä e-kirjastosta. Hankkeen jälkeiseen kehitystyöhön on myönnetty eduskunnan päätöksellä joulukuussa lisärahoitusta valtion budjettiin miljoona euroa.

Ratkaisematon lainauskorvauskysymys uhkaa hidastaa projektin etenemistä. Lainauskorvauksen maksaminen vaatii lakimuutoksen ja myös lisäresursseja valtion talousarvioon.

”E-kirjojen lainamäärät kasvavat kirjastoissa vuosittain voimakkaasti. Kokonaislainauksessa tulee tapahtumaan siirtymää eli digilainauksen osuus kokonaisuudessa kasvaa. Jos tekijänoikeuslakia laajennettaisiin niin, että tekijät saisivat korvauksen myös e-kirjojen ja e-äänikirjojen lainaamisesta, olisi e-kirjaston kehitystyö näkemyksemme mukaan kestävällä pohjalla.” sanoo Kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno.

”Kirjastot eivät voi hoitaa asiaa hoitaa kuntoon vaan kyseessä on lakimuutoksen tarve ja on tärkeää, että korvaukset maksetaan valtion budjetista, kuten myös fyysisten kirjojen lainauskorvaukset.” Maarno jatkaa.