Etusivu> Ajankohtaista > Suomalaiset ja kirjastot 2023 -kyselyn tulokset nyt julki!

Suomalaiset ja kirjastot 2023 -kyselyn tulokset nyt julki!

”Uskomme lukuilon levittämiseen. Kaikenikäisten lukemista tuetaan erilaisilla lukupiireillä ja tapahtumilla”, kertoo Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen.

Päätimme tutkia, mitä suomalaiset ajattelevat kirjastosta, ja tulokset ovat nyt julki!

Tuoreen tutkimuksen mukaan lapsiperheiden arjen ja lukutaidon tukijana kirjaston merkitys on korvaamaton. Kirjastojen käyttö on palaamassa pandemiaa edeltävälle tasolle. Lähes joka neljäs suomalainen uskoo käyvänsä kirjastossa tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna.

Kantar Publicin tutkimuksessa kerrotaan, että kirjastoissa käyminen ja kirjastojen käyttö voivat normalisoitua lopullisesti tämän vuoden aikana. Kirjaston käyttö on edelleen hyvällä tasolla, sillä kaksi kolmesta suomalaisesta kävi viime vuonna kirjastossa. Lisäksi noin puolet on kokeillut e-kirjastoa. Kirjastoalan ammattilaiset ovat toiveikkaita siitä, että kirjastojen käyttö palautuu ennalleen.