Etusivu> Ajankohtaista > Seuralle uusi hallitus ja kirjastoille kannustusta antirasistiseen työhön

Seuralle uusi hallitus ja kirjastoille kannustusta antirasistiseen työhön

Kirjastoseuran sääntömääräinen vuosikokous pidettiin Keravan kaupunginkirjastossa perjantaina 22.9.2023. Kokouksessa hyväksyttiin ensi kauden toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä valittiin puheenjohtaja vuodelle 2024 ja hallituksen jäsenet kaudelle 2024–25.

Puheenjohtajana jatkaa nykyinen puheenjohtajamme Laura Rissanen. Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi erovuorossa olevien jäsenten tilalle valittiin Mikko Paajala, Jaakko Tiinanen, Noora Mustajoki ja Lissu Rossi. Varajäseniksi vuodelle 2024 valittiin Esko Nousiainen, Ritva Nyberg ja ja Annamari Nikara-Nummi. Hallituksessa jatkavat Jarkko Rikkilä, Annastiina Louhisalmi, Romana Mázerová ja Arja Nevala.

Onnittelut valituille ja kiitos kaikille ehdolle asettuneille!

Suomen kirjastoseura päätti vuosikokouksessaan julkilausumasta koskien kirjaston käyttäjien yhdenvertaisuutta ja kirjastojen oikeutta sisällöllisesti itsenäiseen päätöksentekoon:

Kaikilla on oikeus kirjaston käyttöön. Kirjastoseura haluaa vahvasti muistuttaa, että kirjastopalveluihin on panostettava. Kirjastoille on turvattava mahdollisuus toteuttaa kirjastolaissa määriteltyjä tavoitteita ja tehtäviä.

Kirjastot ovat kaikille avoimia tiloja, joissa kenenkään ei tule pelätä kohtaavansa epäasiallista käytöstä tai puhetta, rasismia tai ennakkoluuloja. Kannustamme kirjastoja sitoutumaan antirasistiseen työhön.

Kirjastojen tulee olla turvallisia kaikille.