Etusivu> Ajankohtaista > Pohjoismaiset kirjastoseurat tuomitsevat Ukrainan sodan

Pohjoismaiset kirjastoseurat tuomitsevat Ukrainan sodan

Ukrainan kansalliskirjasto

Pohjoismaiset kirjastoseurat tuomitsevat Venäjän aloittaman sodan Ukrainaa vastaan ja osoittavat solidaarisuutta Ukrainan kansan pyrkimykselle elää vapaassa, itsenäisessä ja demokraattisessa Ukrainan valtiossa eurooppalaisten perusarvojen ohjaamina. Kutsumme kaikkia pohjoismaisia kirjastoja olemaan solidaarisia Ukrainan kansaa kohtaan ja antamaan sille taloudellista ja moraalista tukea.

Kehotamme kirjastoja ja niitä edustavia järjestöjä tuomitsemaan välittömästi Venäjän federaation aggression ja keskeyttämään kaiken yhteistyön Venäjän federaatiota edustavien instituutioiden kanssa. Kannustamme kirjastoja levittämään oikeaa tietoa hyökkäyksestä ja kampanjoimaan voimakkaasti disinformaatiota vastaan.

Olemme sitoutuneet jatkamaan sellaisen tiedon ja kulttuurisen tilan luomista, joka on vapaa väärästä tiedosta, valheista, vihasta ja sodasta ja joka on avoin kaikille. Myös venäläistaustaisten ihmisten kaikissa maissa tulee tuntea olonsa tervetulleiksi kirjastoon. Venäjän federaation toiminta ei ole heidän vikansa. Käyttäkäämme kaikkia käytettävissämme olevia työkaluja informaatiosodan voittamiseen. Kirjastot tarkoittavat vapautta ja ne ovat portti tulevaisuuteen. Kirjastoja rohkaistaan myös tukemaan mahdollisia Ukrainan pakolaisia yhteistyössä valtion ja kansalaisjärjestöjen kanssa.

Pohjoismaiset kirjastoseurat ovat tehneet lahjoituksen Toimittajat ilman rajoja -järjestölle tukeakseen sen työtä objektiivisen tiedon levittämisessä.

Read in English