Etusivu> Ajankohtaista > Mikko Mäkelä -palkinto musiikkiosastonjohtaja Kyösti Mäkelälle

Mikko Mäkelä -palkinto musiikkiosastonjohtaja Kyösti Mäkelälle

Suomen kirjastoseura on myöntänyt Jyväskylän kaupunginkirjaston musiikkiosastonjohtaja Kyösti Mäkelälle Mikko Mäkelä -palkinnon hänen pitkään kestäneestä valtakunnallisesta työstään suomalaisen musiikkikirjastotyön kehittämiseksi.

Palkinto luovutettiin Tampereella valtakunnallisessa Musiikkikirjastoseminaarissa kirjastotalo Metsossa pe 24.4.2015.

Kyösti Mäkelän merkitys musiikkikirjastotoiminnan kehittymiseen Suomessa on ollut merkittävä. Yli kolme vuosikymmentä kestäneellä määrätietoisella ja aktiivisella työllä hän ohjannut toiminnan suuntaa ja vaikuttanut merkittävästi musiikkitoiminnan juurtumiseen osaksi suomalaisten yleisten kirjastojen peruspalvelua. Musiikin asema kirjastoissa on muuttunut marginaalista osaksi perustoimintaa ja se on saanut sille kuuluvan merkityksen.

Kyösti Mäkelän panos erityisesti musiikin asiasanoittamiseen ja musiikin luettelointiohjeisiin on ollut keskeinen. Yhteistyössä kollegoiden kanssa hän on toimittanut mm. alan keskeiset perusteokset kuten Musiikin asiasanasto, Musiikin luokitus ja indeksointi sekä Musiikin luettelointi ja sisällönkuvailu –oppaat.

Mäkelä on toiminut valtakunnallisen musiikin luetteloinnin ja sisällönkuvailun kehittämisryhmän Luumun jäsenenä yli 20 vuoden ajan. Hän on myös Kansalliskirjaston MusaMelindan (metatietovarannon musiikkiryhmän) jäsen.

Kyösti Mäkelä on myös jakanut osaamistaan valtakunnallisesti. Hän työskenteli Keski-Suomen läänin kirjastojen musiikkikirjastotoiminnan aluekouluttajana viidentoista vuoden ajan ja on toiminut pitkään Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen hallituksen jäsenenä ja Suomen kirjastoseuran musiikkityöryhmän jäsenenä.

***

Kirjastoseuran tunnustuspalkinnot on nimetty kirjallisuuspiireissä ja kirjastoalalla aktiivisesti vaikuttaneen tamperelaisen Mikko Mäkelän sekä Kirjastoseuran pitkäaikaisen toiminnanjohtajan Hilkka M. Kaupin mukaan.

Seuran tutkimus- ja palkintorahastosta jaetaan ehdotusten perusteella vuosittain Mikko Mäkelä -palkinto, jonka voi saada tunnustuksena kirjastoalalla tehdystä pitkäaikaisesta tai muuten ansiokkaasta käytännön työstä, joka usein jää huomaamatta.

Lisätietoja:

toimistopäällikkö Kristiina KontiainenSuomen kirjastoseura, p. 044-748 1801 www.suomenkirjastoseura.fi

kirjastotoimenjohtaja Seija Laitinen-KuismaJyväskylän kaupunginkirjasto – Keski-suomen maakuntakirjastop. 014 266 409