Kirja-alan järjestöjen yhteinen Lukuloma-kampanja toteutetaan jälleen koulujen syysloman aikaan. Kampanja käynnistyy sosiaalisessa mediassa alkusyksystä, ja aktiivisin kampanja-aika alkaa lokakuun alussa. Syyslomaa vietetään viikoilla 42-43, tarkat päivät vaihtelevat kunnittain ja kouluittain.
Toivomme, että huomioitte kampanjan lokakuun aikana viestinnässänne esimerkiksi jakamalla kampanjamateriaaleja, järjestämällä lukuloma-teemaisia tapahtumia sekä käyttämällä kampanjan hashtageja #lukuloma ja #läslov.
Lukuloma-kampanja muistuttaa, että lukeminen on innostava ja kaikille sopiva harrastus iästä ja taustasta riippumatta. Lukijaksi voi alkaa lapsena tai aikuisiällä, ja kirjastojen ja kirjakauppojen ammattilaiset auttavat löytämään kiinnostuksen kohteisiin ja taitotasoon sopivaa luettavaa.
Lukuloma 2023 innostaa lukemaan yhdessä
Tänä vuonna kampanjassa nostetaan esille erityisesti lukemisen yhteisöllistä luonnetta ja ääneen lukemista. Ole mukana kampanjassa – järjestä Lukuloma-teemaisia tapahtumia ja hyödynnä materiaaleja.
Kampanjamateriaalit kootaan kampanjan verkkosivuille. Materiaaleja saa vapaasti käyttää kampanjaan liittyvässä viestinnässä:
- Tapahtumatarjottimeen on koottu erilaisia innostavia tapahtumakonsepteja ääneen lukemisen ympärille. Tutustu tarjottimeen tai teemoita jo olemassa olevia tapahtumia Lukuloma-aiheisiksi. Tapahtumatarjotin on jaettu ikäryhmittäin.
- Tuotamme kampanjavideon kaikkien yhteiseen käyttöön. Vajaan minuutin pituinen video sisältää tunnelmapaloja ääneen lukemisesta. Voit jakaa videota some-kanavissasi ja liittää sen mukaan vaikkapa asiakkaillesi ja sidosryhmillesi lähetettäviin uutiskirjeisiin. Video ilmestyy syyskuussa.
- Millainen lukija olet? -testit auttavat löytämään uutta luettavaa ja itselle sopivia tapoja nauttia kirjoista. Lapsille, nuorille ja aikuisille suunnatut testit julkaistaan lokakuun alussa Lukuloman verkkosivuilla, ja ne voi upottaa omille verkkosivuille.
- Ota käyttöön myös aiempien vuosien materiaalit: verkkosivuiltamme löydät mm. logoja, somepohjia, värityskuvia, lukuhaasteita, tulostettavia julisteita ja kirjanmerkkejä.
Kampanjassa ovat mukana Suomen Kustannusyhdistys ja Suomen Kirjasäätiö, Kirjakauppaliitto sekä useita kirja- ja opetusalan toimijoita.
Lukuloma somessa – seuraa, tykkää ja jaa:
Tervetuloa mukaan Lukulomalle!
Lisätiedot:
Sanna-Maaria Tornivaara
viestintäpäällikkö
Suomen Kustannusyhdistys
p. 050 533 6233