Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastot ja Sanasto yhdessä kirjallisuuden ja lukemisen asialla

Kirjastot ja Sanasto yhdessä kirjallisuuden ja lukemisen asialla

Joko olet tutustunut Sanaston ja sisällöntuottaja Kalenterikarjun yhteistyövideoihin? Humoristisilla videoilla Kalenterikarju ideoi, miten voisi tienata miljoonia rahulia Pildur-kirjoilla tai aikuisten satutuntikiertueella tai saada miljoona tykkäystä somessa runon postaamalla. Tekijänoikeuksien tuntija muistuttaa hänelle kirjallisuuden käyttöön tarvittavista luvista ja ohjeistaa asiassa. Videoiden lopussa kerrotaan aina, että Sanasto on mahdollistamassa kirjallisuuden käyttöä, ei kieltämässä. Mikäli et ole vielä näitä videoita nähnyt, käy tutustumassa!

Yhteistyövideoiden avulla Sanasto haluaa lisätä tietoa tekijänoikeuksista, joiden tehtävänä on suojata luovaa työtä. Jokaisen kirjan takana on kirjailija tai kääntäjä, joka ansaitsee korvauksen tekemästään työstä. Tekijöiden tulot koostuvat monista lähteistä kuten kirjamyynnistä, apurahoista ja tekijänoikeuskorvauksista, joita ovat esimerkiksi kirjastolainaamisesta maksettava lainauskorvaus. Vuonna 2023 lainauskorvausta maksettiin kirjailijalle 31 senttiä per laina ja kääntäjälle puolet tästä.

Huolestuttavaa kotimaisen kirjallisuuden tulevaisuuden kannalta on se, että tekijät ansaitsevat yhä huonommin työllään. Suomen Kirjailijaliiton ja Suomen tietokirjailijoiden teettämän tulotutkimuksen mukaan tekijöiden kirjamyynnin tulot ovat laskussa. Siksi tekijänoikeuskorvaukset ovat tekijöille merkitykseltään yhä painavampia. Vaikka yksittäinen korvaus esimerkiksi yhdestä tapahtumasta saattaisi olla vähäinen, kasvaa näistä pienistä puroista kuitenkin monen tekijän toimeentulon perusta.

Kirjastoissa tehdään tärkeää työtä mm. demokratian, sananvapauden, lukutaidon, tiedon saatavuuden ja elinikäisen oppimisen edistämiseksi. Huhtikuun alussa julkistetuista kirjastotilastoista on ilo havaita, että kirjojen lainamäärät ovat kasvaneet ja että lasten ja nuorten kirjallisuutta lainattiin ennätyksellisen paljon. Myös kirjastoissa järjestettävien tapahtumien ja koulutuksien määrä nousi edelliseen vuoteen verrattuna. Kiitos aivan jokaiselle kirjastossa työskentelevälle tärkeästä ja arvokkaasta työpanoksestasi lukemisen ja kirjallisuuden edistämisessä!

Iloitsemme Sanastossa myös siitä, että e-kirjoja lainattiin vuonna 2023 ennätykselliset 1,8 miljoonaa kertaa. Olemme Sanastossa tehneet vuosia töitä sen eteen, että kirjailijat ja kääntäjät saisivat korvauksen myös teostensa sähköisten kappaleiden kirjastokäytöstä. Tämä toteutui vuonna 2023, kun yleisten kirjastojen e-kirjoista ja e-äänikirjoista päästiin ensimmäistä kertaa maksamaan korvauksia. Tämän vuoden alussa myös osa korkeakoulukirjastojen e-kirjoista ja e-äänikirjoista tuli kirjastokäytön korvauksen piiriin. Jatkamme töitä sen eteen, että loputkin korkeakoulukirjastojen e-kirjoista ja e-äänikirjoista saadaan korvauksen piiriin. Toivomme myös, että huhtikuun lopussa avautuva E-kirjasto tulee entisestään innostamaan suomalaisia kirjojen lukemisen ja kuuntelemisen pariin!

Sanasto haluaa tehdä kirjallisuuden käyttämisen ja lupien hakemisen kirjastoille helpoksi ja vaivattomaksi. Meiltä saat lupakaupan kautta haettua esitysluvat esimerkiksi satutunneille, novellikoukkuihin ja muihin tilaisuuksiin, joissa kirjallisuutta esitetään. Kirjallisuuden lukeminen verkkovideoilla tai kirjallisuuskatkelmien käyttö kirjaston omilla verkkosivuilla tai kirjaston sosiaalisen median kanavissa onnistuu kirjastojen verkkoluvalla.

Sanasto on kesäkuun alussa mukana myös Kuopiossa Kirjastopäivillä, jossa palkitsemme Tekijöiden Tunnustus –palkinnolla Sanastolta vuoden 2023 aikana eniten lupia kirjallisuuden käyttöön hakeneen kirjaston. Tule katsomaan keskiviikkona 5.6. klo 11 palkinnonjakoa ja kuulemaan voittajakirjaston haastattelu sekä samalla lyhyt tietoisku kirjallisuuden käytöstä. Odotamme innolla, että pääsemme tapaamaan ja keskustelemaan kirjastolaisten kanssa myös messuosastollamme. Nähdään siis Kuopiossa!

Blogitekstin on kirjoittanut Sanaston toiminnanjohtaja Niina Vettensola.