Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastoseura: Suomi 100 v. itsenäisyysjuhlat kirjastoissa 5.12.2017. Kaikki mukaan!

Itsenäinen Suomi täyttää sata vuotta vuonna 2017. Juhlavuoden teema on Yhdessä. Juhlavuosi käynnistyy vuoden 2017 alussa ja huipentuu itsenäisyyspäivän viikkoon joulukuussa.

Kirjastoseura: itsenäisyysjuhlat kirjastossa 5.12. – tule mukaan!

Suomen kirjastoseura on mukana juhlimassa Suomen itsenäisyyttä, seuran hanke on osa valtakunnallista itsenäisyyden satavuotisjuhlavuotta. Aloite Kirjastoseuralle kirjastojen yhteisestä itsenäisyyden juhlavuoden viettämisestä tuli Yleisten kirjastojen neuvostolta.

Kirjastojuhlien ideana on kutsua asiakkaita kirjastoon juhlimaan kirjastoa ja satavuotiasta Suomea ja siten toteuttaa juhlavuoden teemaa ”Yhdessä”.

Juhlat kirjastossa toimii myös koko kansalle suunnattuna Linnan juhlien esijuhlana, etkona. Kirjasto voi tarjota esim. kakkukahvit, ohjelmallisia esityksiä, näyttelyitä. Koska Suomi on lukemisen ja kirjastonkäytön kärkimaa, tapahtumassa voidaan juhlia myös maailman parhaita lukijoita ja palkita kirjastojen asiakkaita, suomalaisia. Tavoitteena on myös kertoa kirjastojen palveluista ja aineistoista, jotka tarjoavat sillan menneisyyteen ja tulevaisuuteen.

Kirjastoseura koordinoi kokonaisuutta ja tuottaa päivään aineistoja kirjastoille. Esillä on ollut mm. tapahtumajuliste ja tiedotepohja, kunniamerkit asiakkaille, juhlavuoden kirjastokakku ym. Käytännön asioista tiedotetaan myöhemmin.

Tapahtuman perusrungon toteuttavat Kirjastoseura ja kumppanikirjastot Helsinki, Joensuu, Kuopio, Mikkeli, Oulu, Tampere, Turku ja Rovaniemi, mutta kaikki kirjastot voivat tulla mukaan viettämään juhlavuotta. Juhlat voi toteuttaa omien mahdollisuuksien mukaan kevyelläkin konseptilla.

Taustaa:

Juhlavuoden valmistelusta ja koordinoinnista vastaa valtioneuvoston kanslian asettama Suomi 100 -hanke. Juhlavuosi Facebook, Instagram, Twitter ja Youtube nimellä SuomiFinland100 (#suomi100, #finland100).

Juhlavuoden verkkosivut http://suomifinland100.fi/