Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastopäivillä palkinnot Raisa Alameri-Sajamalle ja Eija Leivolle

Kirjastopäivillä palkinnot Raisa Alameri-Sajamalle ja Eija Leivolle

Suomen kirjastoseura palkitsi kirjastoammattilaisia

Suomen kirjastoseuran myöntämän Hilkka M. Kauppi -palkinnon sai kirjastopedagogi Raisa Alameri-Sajama. Espoon kaupunginkirjastossa työskentelevä Raisa Alameri-Sajama on pitkän linjan lastenkirjastotyön erityisosaaja, joka toi Suomeen lukukoirat. Hän oli myös ensimmäisten joukossa kirjavinkkaajien osaajissa.

Alameri-Sajama on tehnyt tapahtumia jokaiseen kirjastoon Espoossa. Hän oli myös tärkeässä roolissa Entressen kirjaston suunnittelussa ja käyttöönotossa ja aloitti uudenlaisen oppimisympäristökirjaston työn Saunalahden kirjastossa.

Alameri-Sajama on viime aikoina työskennellyt verkkosisältöjen tuottajana ja muun muassa suunnitellut Espoon kaupunginkirjaston Kirjava satama -blogia. Blogin kaikissa osissa on luettavissa Alameri-Sajaman tekstejä, kuten kirjallisuusarvioita.

Mikko Mäkelä -palkinnon sai Inarin kaupunginkirjaston kirjastotoimenjohtaja Eija Leivo. Leivo on kehittänyt kirjastoa paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti neljän vuosikymmenen ajan. Hän on myös tuottanut tapahtumia ja kehittänyt innovatiivisia  kirjastopalveluja.

Kirjastotoimenjohtaja Eija Leivo on osallistunut pohjoisen alueiden kirjastoyhteistyöhön jo varhain, mm. Barentsin alueen, Pohjoiskalotin sekä kansainvälisiin Polar Libraries Cologuy ja Etelä-Pohjoinen verkostoihin. Kirjastotilojen muuton organisointi ja toteuttaminen kymmeniä kertoja on vaatinut sisukkuutta ja lihasvoimia. Eija Leivo on tuottanut uusia innovatiivisia kirjastopalveluita, esimerkkinä suullinen äänitearkisto Tarinoiden Inari, joka on ainutlaatuinen paikallishistoriaan liittyvä palvelu, jota yleiset kirjastot Suomessa eivät ole aiemmin tuottaneet.

Kirjastoseuran tunnustuspalkinnot on nimetty Kirjastoseuran pitkäaikaisen toiminnanjohtajan Hilkka M. Kaupin sekä kirjallisuuspiireissä ja kirjastoalalla aktiivisesti vaikuttaneen tamperelaisen Mikko Mäkelän mukaan.

Suomen kirjastoseuran hallitus jakaa Hilkka M. Kauppi -palkinnon teosta tai työstä, joka on edistänyt kirjastoalan kehitystä ja tunnetuksi tekemistä sekä avartanut alaan liittyviä näkemyksiä.

Mikko Mäkelä -palkinto jaetaan tunnustuksena kirjastoalalla tehdystä pitkäaikaisesta tai muuten ansiokkaasta työstä, joka usein jää huomaamatta.

Palkinnot jaettiin Suomen kirjastoseuran järjestämillä valtakunnallisilla Kirjastopäivillä 5.6.2019.