Media on pahempi kuin öljy. Näin provosoi brittiläinen kirjailija ja aktivisti George Monbiot. Räväkkä lause liittyy siihen, miten mediassa käsitellään ilmastokriisiä.
Liettuassa, Vilnan pääkirjastossa, tätä lausetta pohtii joukko Pohjoismaista ja Baltian maista tulleita kirjastojen ja järjestöjen edustajia. Ollaan My Green Identity -työpajassa.
Miksi media muka on pahempi kuin öljy? Vastaus on yksinkertainen.
Mediassa kyllä kerrotaan tunnollisesti IPCC:n raporteista, mutta kun muutoksia yritetään toteuttaa, alkaa kaamea parku. Klikkiotsikot väittävät, että lihansyöjiä syyllistetään, lentääkään ei enää saa ja autoilijat joutuvat vouhotuksen maksajiksi.
Mediassa kyllä raportoidaan ennätyshelteistä, mutta jutun kuvassa on rannalla aurinkoa palvoa ihminen. Ei vanhus, joka nääntyy sairaalassa tai eläin, joka ei löydä juotavaa.
Ongelma on siinä, että media käyttää populistisia keinoja: se kertoo ihmisille, mitä he haluavat kuulla.
Siksi työpajassa siteerataan Greta Thunbergiä ja lähetetään medialle viesti: me näemme teidät, me seuraamme teitä.
Kaikki osallistujat listaavat maansa keskeiset tiedotusvälineet. Kun Pohjoismaiden tai Baltian maiden toimittajat tekevät ilmastokriisistä asiallisia juttuja, heille nostetaan vihreä peukku. Ideana on, että medialle lähetetään palautetta ja juttuja jaetaan somessa hashtageillä #greenthumbup ja #mygreenidentity.
Koska syyllistäminen harvoin toimii, vihreä peukku on kiitos hyvästä ilmastojournalismista. Media on portinvartijan roolissa, koska sillä on valtava vaikutus ihmisten asenteisiin.
Tanskalainen Line Thastum korosti, että kirjastot voivat näyttää esimerkkiä, vaikuttaa ihmisiin ja innostaa arjen ilmastotekoihin. Vilnan työpajassa päätettiin, että emme ainoastaan voi, meidän täytyy.
Me haluamme, me pystymme.
Baltian kirjastoissa asenteet ja toiminta tuntuvat jo siirtyneen kestävään elämäntapaan. He vaikuttavat käyttämällä appeja ja meemejä. Asiakkaat voivat kerätä karmapisteitä.Tallinnan keskuskirjastossa. Jokainen kahvikuppikin on erilainen, koska ne on saatu lahjoituksina.
Tässä jengissä suomalainen saa tuijotella kengänkärkiään. Ei ole oikein mitään kerrottavaa.
Onneksi vielä ehtii mukaan. Työpajassa tehtiin lupauksia: Selvitetään, mitä IPCC:n raportti tarkoittaa paikallisesti. Tarjotaan vaihtoehto kaupalliselle joululle. Järjestetään Black Fridayn tienoille Green Week. Vuodenvaihde houkuttelee tekemään lupauksia. Tänä vuonna ne ovat ilmastoystävällisiä.
Kuka lähtee mukaan? Vihreä peukku nousee.
My Green Identity -työpaja järjestettiin 25.-26.9. Vilnan Adomas Mickevicius -kirjastossa Liettuassa.
Kirjoittaja on kirjastonhoitaja ja osastonjohtaja Raision kaupunginkirjastossa.