Etusivu> Kirjastolehti > Veikko Sonninen: ”Emme niele sitä purematta”

Veikko Sonninen: ”Emme niele sitä purematta”

Veikko Soininen, Lähikirjastojen puolesta -yhdistyksen puheenjohtaja.

Yhdistyksen puheenjohtaja Veikko Sonninen, miksi lähdit perustamaan yhdistystä? Oletko töissä kirjastossa?

En ole koskaan ollut töissä kirjastossa, mutta olen ollut kirjaston asiakas ja ystävä lapsesta lähtien. Kotonani ei ollut kirjoja, joten lähikirjaston ovi oli minulle myös ovi kirjojen maailmaan. Siitä maailmasta en sen koommin ole poistunut. Olin myös parikymmentä vuotta Suomen Kustannusyhdistyksen toimitusjohtaja ja Suomen Kirjasäätiön asiamies, joten työnikin kautta opin ymmärtämään, miten tärkeä perus- ja lähipalvelu kirjasto on ihmisille.

Kuinka paljon teillä on jäseniä?

Emme lomakaudella vielä edes käynnistäneet aktiivista jäsenhankintakampanjaa, mutta silti nyt syyskuun alussa jäseniä on noin 130. Yhteisöjäseniä ovat mm. Suomen Kirjastoseura, Suomen Kirjailijaliitto ja Suomen tietokirjailijat.

Mitä haluatte saavuttaa?

Yhdistyksen tarkoituksena on yleisten kirjastojen verkkoon kuuluvien lähikirjastojen kulttuurisen, sosiaalisen ja yhteisöllisen merkityksen esille tuominen, ja niin muodoin lähikirjastojen toimintaedellytysten turvaaminen ja parantaminen. Erityistarkoituksena yhdistyksen toiminnassa on lähikirjastojen työn arvon tunnustaminen sellaisten lasten, nuorten ja vanhusten elämälle, jotka ovat suurimmassa vaarassa syrjäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle.

Yleisesti kai myönnetään, että kirjasto on kuntalaisten peruspalvelu. Haluamme, että se on myös lähipalvelu, joka kaikkien on helppo saavuttaa. Sen sijaan että kaiken aikaa haudotaan suunnitelmia lähikirjastojen lakkauttamiseksi, pitäisi suunnitella, miten niiden resursseja – myös aukioloaikoja – ja palveluita voitaisiin parantaa. Emme halua kuulla orwellilaista uuspuhetta siitä, kuinka lähikirjaston lakkauttaminen onkin “uudentyyppiseen kokonaisajatteluun rakentuvaa palveluiden kehittämistä.”  Tai muutakaan puppugeneraattorin tuottamaa roskaa.

* Turun kirjamessuilla on paneelikeskustelu aiheesta, pe 5.10. klo 12.30.

* Helsingin kirjamessuilla Lähikirjastoyhdistys järjestää su 28.10. Kullervo-salissa klo 10.30 paneelikeskustelun, jossa keskustelemassa ovat Lähikirjastojen puolesta ry:n puheenjohtaja Veikko Sonninen, Suomen Kirjastoseuran puheenjohtaja Jukka Relander, kirjastoasiantuntija Päivi Jokitalo ja kirjailija Siri Kolu.