Etusivu> Kirjastolehti > Turbulenssia aiheutui

Turbulenssia aiheutui

Kapula kiertoon -sarjassa kirjastoammattilaiset vastaavat kysymyksiin. Nyt vuorossa Perttu Rasi Tampereelta.

Perttu Rasi Tampereelta vastaa Paula Rönnin Kirjastolehden numerossa 4/14 esittämiin kysymyksiin: 

Millainen on tyypillinen tietotorin asiakas, joka tulee hakemaan teiltä henkilökohtaista atk-opastusta? “Useimmiten eläkeellä tai eläkeikää lähestymässä oleva aikuinen, jolle tietotekniikka ei ole elämän varrella tullut niin tutuksi, että ongelmien ratkominen onnistuisi täysin omatoimisesti.
Asiakkailla on opastuksessa usein mukana juuri hankittu läppäri tai tabletti, jonka kanssa halutaan päästä sinuiksi. Monilla ei löydy lähipiiristä auttajaa tietoteknisissä asioissa.
Parhaiten opastukset vastaavat varmaankin arkisiin ja melko pieniin ongelmiin. Opastuksen hyöty riippuu paljon asiakkaasta itsestään, eli opastuksen aiheen täytyy olla sopiva suhteessa käytettävään aikaan ja asiakkaan omaan osaamiseen, jotta tulos olisi paras mahdollinen.”

Tampereen kaupunki lakkautti hiljattain Netti-Nyssen toiminnan. Miten tämä on vaikuttunut työhönne? “Turbulenssia aiheutui ja koko toiminta on hiukan hakenut muotoaan uudestaan. Nyssen lopettaminen vei mukanaan bussin mahdollistamia toimintatapoja ja joustavuutta. Toisaalta saimme Lielahden uuteen kirjastoon tietotorin mutta ihan päivänselvää on, ettei paikallaan seisova talo aja täysin samaa asiaa kuin pyörillä liikkuva bussi. Netti-Nyssen äiti Elina Harju siirtyi myös muihin hommiin, ja vei mukanaan valtavan määrän kokemusta ja tietoa. Täytyy toivoa, että mahdollisimman moni Nyssen vanha asiakas rohkaistuu tulemaan myös Tietotoreille.”

Laitteiden ja ohjelmistojen kehitysvauhti on päätähuimaava. Kuinka tietotorilaiset kouluttautuvat ja pysyvät kehityksen tahdissa? “Onneksi ihan kehityksen terävimmässä kärjessä ei tarvitsekaan olla. Relevanttia koulutusta on tarjolla hyvin vähän, joten nojaamme enimmäkseen omatoimiseen kokeiluun ja asioiden selvittämiseen silloin, kun aikaa ja tarvetta on. Vahva pohjaosaaminen madaltaa kynnystä tutustua uusiin asioihin. Pysymme jotakuinkin kärryillä tietotekniikan muutoksissa keskenämme juttelemalla ja mediaa seuraamalla. Kaikkien ei myöskään tarvitse osata kaikkia asioita, vaan omasta taustasta ja kiinnostuksen kohteista riippuen tiedämme eri verran eri asioista. Se on ihan ok. “

 

Kapula kiertoon!

Heitetään kapula Lahden kaupunginkirjaston pedagogiselle informaatikolle Marko Akkaselle:

  1. Onko asiakaskoulutuksissa riittänyt innokkaita kävijöitä? Erottuuko jokin aihe muista kysynnässä?
  2. Mitä on työn alla juuri nyt? Onko mietintämyssyssä muhimassa uusia palveluita tai muuta?
  3. Lahdessa mediaohjaajien työnkuvaan kuuluu tietääkseni myös kirjastovirkailijan työtä. Miten se on toiminut käytännössä? Riittääkö aika kaikkeen?