Etusivu> Kirjastolehti > Pääkirjoitus: Kirjastojen pitäisi saada tehdä lukutaitotyötään vapaasti

Pääkirjoitus: Kirjastojen pitäisi saada tehdä lukutaitotyötään vapaasti

Ville Vaarne

Kirjojen kansista on tullut kirjastoille ongelma. Jos asiat olisivat yksinkertaisia, kirjastot saisivat vapaasti esitellä kansia somekanavissaan ja esimerkiksi satutuntien striimeissä. Tämä olisi hyödyllistä niin kirjailijoille ja kustantajille kuin ennen kaikkea suurelle yleisölle.

Kirjailijat saisivat kirjastoilta ilmaista markkinointia ja sitä kautta kustantajat lisää myyntiä. Yleisö saisi lisää vinkkejä ja kannustusta lukemiseen tilanteessa, jossa kirjojen lukemisen romahtamisesta ollaan syystäkin huolissaan.

Kansien näyttäminen somessa ei kuitenkaan ole tekijänoikeusjärjestöjen mukaan kirjastoille laillista. Kirjastossa on jouduttu pohtimaan, voiko kirjavinkkauksia enää tehdä somessa sillä riskillä, että tekijänoikeusjärjestö tulee koputtelemaan ovelle korvausvaatimuksen kanssa. Osa kirjastoista on pelästynyt mahdollisia maksuja ja lopettanut kansien näyttämisen.

Tekijänoikeusjärjestöt kertovat, että laitonta materiaalia arvioidaan tapauskohtaisesti, mutta epäselväksi jää, mikä on sallittua ja mistä vaaditaan maksua. Ei ole ihme, että kirjastoammattilaiset ovat hämillään.

Avuksi on tullut uusi Kuntaliiton, kustantajien ja kirjastoalan kehittelemä korvausmalli, jossa kunta maksaa tekijänoikeuskorvauksia 14,5 senttiä asukasta kohti siitä, että kirjasto voi näyttää kansia somessa. Osalle kunnista summa on niin suuri, ettei sitä ole yksinkertaisesti varaa maksaa. Esimerkiksi sadantuhannen asukkaan kaupungissa tekijänoikeuksista jouduttaisiin maksamaan 14 500 euroa vuodessa.

Entä jos kunta ei suostu maksamaan korvauksia? Silloin asia voisi mennä oikeuteen, josta saataisiin tärkeä ennakkopäätös. Se ohjaisi sitä, miten kansien tekijänoikeuksissa jatkossa toimitaan. Tällaista oikeudenkäyntiä ei kuitenkaan ole näköpiirissä.

Kunnat ja kirjastot voivat taipua kalliiseen sopimukseen tai lopettaa arvokkaan somessa tehtävän lukutaitotyön kokonaan. Kolmas vaihtoehto on jatkaa kansien näyttämistä ja toivoa, että siitä ei koidu seurauksia.

Kokeilu tekijänoikeuden sopimuksesta kestää vuoden 2024 loppuun. Sinä aikana kirjastojen ja koko alan täytyy pitää jatkuvasti meteliä sen puolesta, että kansista maksettava korvaussumma saadaan järkevälle tasolle. Nykyistä korvaussummaa ei monilla kunnilla ja kirjastoilla ole varaa maksaa.

Lisäys 25.4. kello 13:50: Jutun julkaisun jälkeen Kopiosto on täsmentänyt tulkintojaan kirjojen kansien näyttämisestä somekanavissa. “Somevinkkauksissa kirjan kansi saa näkyä kuvassa tai videolla, eikä Kopiosto vaadi tähän lupaa. Kirja-arvostelujen ja kritiikkien yhteydessä kuvaa kirjasta saa puolestaan käyttää sitaattioikeudella”, kirjoitetaan Kopioston twitterissä.