Kirjailija Mia Kankimäki kulki uutta roomalaisnaisten jalanjäljissä.
Renessanssiajan Italiassa oli myös naistaiteilijoita.
Museoita kolutessa voisi päätellä, ettei heitä ollut käytännössä lainkaan. Esimerkiksi Firenzen Uffizissa saa kävellä jalkansa kipeiksi ennen kuin löytää edes yhden ainoan naistaiteilijan teoksen. Mutta kyllä heitä oli!
Naistaiteilijoita tiedetään olleen renessanssin Italiassa jopa muutamia kymmeniä. Jotkut heistä olivat aikanaan hyvinkin kuuluisia, tuotteliaita ja arvostettuja. Osa oli nunnia. Osa taas oli taiteilijoiden tyttäriä, jotka oppivat ammatin isältään, vaikkei taiteilijuus tytöille sopivaa ollutkaan. 1500–1600-luvun naistaiteilijat elivät miesten maailmassa, mutta keksivät keinot siellä pärjäämiseen. He olivat vahvatahtoisia, rohkeita ja määrätietoisia.
Esimerkiksi roomalainen taiteilijantytär Artemisia Gentileschi (1593 – n.1654) ryvetti maineensa raiskausoikeudenkäynnissä, mutta alkoi sitten maalata vahvoja naishahmoja. Hän onnistui saamaan ainoana naisena Firenzen taideakatemian jäsenyyden ja sen myötä miesten veroisen itsemääräämisoikeuden.
Äitiys ja ura
Miten luoda menestyksekäs ura ja synnyttää samalla yksitoista lasta? 2000-luvun nainen voi löytää näiltä esikuvallisilta naisilta yllättävän paljon vinkkejä elämänvalintoihin tai vaikka oman työn markkinointiin. Vaikka naisen asema on toki muuttunut, niin monet käytännön asiat ovat ennallaan.
Kaikkein ilahduttavinta on, että naistaiteilijoiden töitä on vihdoin alettu kaivaa esiin museoiden kellareista. Niitä restauroidaan, pannaan esille ja kootaan näyttelyihin. Esimerkiksi Firenzen Uffizissa on aloitettu unohdettujen naistaiteilijoiden näyttelyjen sarja. Viime vuonna museossa oli esillä firenzeläisen nunnan Plautilla Nellin (1524 – 1588) pyhimysmaalauksia. Niitä oli aikanaan kaupungin jokaisen aatelismiehen kodissa, mutta ne ovat viime vuosiin saakka olleet lähes täysin kadoksissa.
Kuljeskelua kortteleissa
Mia Kankimäki on helsinkiläinen kirjailija, joka sai Helmet-kirjallisuuspalkinnon vuonna 2015 teoksestaan Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin. Häneltä ilmestyy syksyllä 2018 uusi teos nimeltä Naiset joita ajattelen öisin. Kirjassa matkustetaan historiallisten, esikuvallisten naisten jäljillä.
Kankimäki oli viime talvena kirjoittamassa kirjaansa Suomen Rooman instituutissa, Villa Lantessa.
”Yksi työskentelymetodini oli kulkea kortteleissa, joissa naiset ovat eläneet ja luoneet taidettaan usein vaikeissakin olosuhteissa.”
”Näin Rooman arkkitehtuurin monet kerrokset. Mietin, miltä antiikin aikaiset Colosseum, Palatinuksen kukkula ja Forum Romanum näyttivät naistaiteilijoiden silmin.”