Etusivu> Kirjastolehti > Kotona kuunnellaan itse luettua äänikirjaa

Kotona kuunnellaan itse luettua äänikirjaa

Tässä sarjassa Kirjastokaista tapaa tunnettuja suomalaisia. Näyttelijä Elsa Saisiolle kirjasto on kirkkoon verrattava paikka.

Mihin suuntaat ensimmäiseksi, kun käyt kirjastossa?

Usein minulla on jo tullessani mielessä joku tietty kohde, jota etsin. Menen suoraan hyllyille hakemaan sen. Jos minulla on yhtään ylimääräistä aikaa, niin saatan kyllä välillä myös jäädä haaveilemaan hyllyjen väliin.

Mikä on parasta kirjastossa?

Kirjaston ydinpalvelu. Se, että meillä on Suomessa ilmainen kirjastolaitos, josta kuka tahansa saa tasa-arvoisesti vaikka mitä. Melkein kaikki muu kulttuuripalvelu on maksullista, mutta kirjasto tarjoaa kaikille ilmaiseksi kirjallisuutta, tietoa ja kulttuuripalveluita. Se on aivan uskomattoman hieno asia.

Luetaanko teillä kotona iltasatuja?
Kyllä. Vaihtelevasti luen tai sitten me kuuntelemme äänikirjoina iltasatuja. Meillähän on semmoinen tilanne, että olen myös lukenut paljon lastenkirjoja äänikirjoiksi. Jos minua väsyttää, niin me voimme kuunnella yhdessä iltasatua, joka on minun lukemani.

Käytätkö kirjastoa muuhunkin kuin kirjojen lainaamiseen?
Olen käynyt täällä Oodissa syömässä lounaita ja tapaamassa ihmisiä ja joskus olen tullut tekemään tänne joitakin omia töitä. Tyttärellä oli myös täällä hiljattain harrastukseen liittyvä esitys.

Mitä et voisi kuvitella tekeväsi kirjastossa?
Kirjasto on vähän niin kuin kirkkoon verrattava pyhä paikka. Täällä ollaan valtavan isojen ajatusten keskellä. Kirjallisuuden, tiedon, musiikin ja elokuvien keskellä. Kirjasto ei sovi riehaantumiseen. En kyllä näkisi itseäni sekoilemassa tällaisessa paikassa.

Missä luet mieluiten?
Kaikissa mahdollisissa rauhallisissa paikoissa. Eniten luen joko mökillä tai kotona sängyssä ennen nukahtamista. Luen myös rauhallisilla lomamatkoilla kuten vanhempieni talossa Madeiralla. Siellä on hyvää joutoaikaa ja siellä voi lukea vaikka aurinkotuolissa.

Mikä on lukuvinkkisi?

Ensin tulee mieleen Hararin Homo sapiens. Luin sitä tosi kauan ja hitaasti. Se on kaikista muutamien viime vuosien aikana lukemistani teoksista se, joka on ollut todennäköisesti kaikkien eniten omaan ajatteluuni vaikuttava teos.

Mitä muuta Elsa Saisio vastasi? Katso video Kirjastokaistalta: www.kirjastokaista.fi/10-kirjastosta-sarja