Etusivu> Kirjastolehti > Kirjastossa keskustellaan siitä, millaista on ammattilaisten sovelias pukeutuminen

”Joka kesä keskustelemme vaatteiden peittävyydestä epävirallisella tasolla.”

Työhön sopiva pukeutuminen herättää keskustelua kirjaston henkilökunnan keskuudessa.

”Harmillisen usein käsitellään ihan sitä, saavatko olkapäät näkyä vai eivät”, kertoo kirjastovirkailija Maija Sundell työpaikallaan käydyistä keskusteluista.

Kokkolan kaupunginkirjastossa ei ole virallista linjaa työpukeutumisen suhteen, mutta rajoja mietitään vuosittain. Tämän vahvistaa myös Sundellin kollega Matilda Söderbacka.

”Joka kesä keskustelemme vaatteiden peittävyydestä epävirallisella tasolla.”

Henkilökunnan ainoa yhteneväinen asuste on kännykkälaukku, jossa lukee ”Kirjasto Bibliotek”. Varsinaisesta työasusta henkilökunnan erottaisi ehkä paremmin, Sundell ja Söderbacka uskovat.

Yhtenäisen asun käyttöönotto tarkoittaisi molempien mukaan kuitenkin jatkuvaa pyykkäämistä. Sitä paitsi kaikille sopivaa ja kaikkia miellyttävää asua olisi vaikea löytää.

Muuramessa asujen yhtenäistämistä yritettiin. Kunnankirjasto osallistui muutama vuosi sitten työasusteprojektiin, jossa henkilökunta sai arvioida erilaisten asujen käyttökelpoisuutta. Helpoimmaksi ja soveltuvimmaksi vaihtoehdoksi äänestettiin kaulanauha.

Projektin lopuksi kaikki työntekijät saivatkin käyttöönsä kaulanauhan, olkalaukun sekä yhden vapaavalintaisen ja vapaaehtoisen asusteen.

Kirjastopedagogi Johanna Tornikosken mukaan projektista tehokkaimmin käyttöön ovat jääneet kahden työntekijän valitsemat kirjastohupparit. Hän on itse toinen noista kahdesta.

”Käytän kirjastohupparia vinkkauksia ja kirjastonkäytönopetuksia vetäessäni ja olen kokenut sen helpoksi vaihtoehdoksi. Ei tarvitse valita aamulla vaatteita sen tarkemmin, vaikka edessä on esiintymistilaisuus.”

Pukeutumisteemat näkyvät myös kirjastojen hyllyillä, eritoten muotina.

Muuramen kunnankirjaston lainatuin teos tällä saralla on Muotipuku kautta aikojen: pukuhistoriallinen värikuvasto (1957). Lainatuimpiin kuuluvat myös Bella donna: kaunis nainen kautta aikojen ja Karmea totuus muodista, molemmat parin vuosikymmenen takaa.

Uudempaa muotia löytyy lehtihyllyistä. Ja toki sitä näkee myös asiakkaiden päällä.

Asiakaskunnan pukeutuminen on vielä kirjavampaa kuin henkilökunnalla. Kirjastoissa ei ole pukukoodia.

Yksi poikkeus sekä Muuramesta että Kokkolasta tosin löytyy: nastakengät. Muuramessa ne pyydetään vaihtamaan eteisessä sisäkenkiin, Kokkolassa niillä ei saa askeltaa puulattialla.