Etusivu> Kirjastolehti > Kirjasto vastaa ihmisen mielen moniin puoliin, sieltä löytyy aina uutta

Kirjasto vastaa ihmisen mielen moniin puoliin, sieltä löytyy aina uutta

Kirjastolehdessä alkaa uusi juttusarja, jossa kirjastojen netti-tv ja radio Kirjastokaista tapaa tunnettuja suomalaisia. Sarjan ensimmäisessä osassa on haastattelussa kouluttaja, psykoterapeutti ja tietokirjailija Maaret Kallio.

Jos sinulla olisi ystävä, joka ei ole käynyt koskaan kirjastossa, mitä esittelisit hänelle ensin?

”Minä rakastan kirjastoja. Kirjastossa on miljoona maailmaa. Ensin pyytäisin häntä valitsemaan mikä suunta tai osasto lähtee viemään, ja sitten vaan tutkisimme, mitä kaikkea siellä on. Kehottaisin häntä myös kokeilemaan jotain hyvää tuolia ja istumaan siihen lueskelemaan.”

Edistääkö kirjasto ihmisten hyvinvointia?

”Kyllä, ehdottomasti. Lukioaikana kävin paljon kirjastossa lukemassa esimerkiksi ylioppilaskirjoituksiin, kun meidän kotonamme oli paljon menoa ja meininkiä. Rakastan kirjaston työntekijöiden asiantuntemusta. Olen saanut aina apua, mitä ikinä olen etsinytkin. Silloin kun omat lapset olivat pieniä, pidimme kirjastomaanantaita. Minä ja kaksi lastani menimme joka maanantai kirjastoon. He käyvät vieläkin kirjastossa. Se on ihanaa, sillä kirjojen maailma on loputon ja on arvokasta, ettei kirjoihin liity suorittamista, vaan ennen kaikkea lepoa.”

Mikä tekee kirjastosta hyvän esiintymispaikan kirjailijalle?

”Kirjastossa kokee, että on omiensa joukossa, eikä tarvitse perustella sitä, miksi tämä on tärkeää. Kirjasto on hyvä paikka tavata lukijoita. Kirjastosta voi löytää lisää tietoa ja paljon vinkkejä omien kirjojen ulkopuolelta.”

Mikä on parasta kirjastossa?

”Siellä on lukematon määrä tietoa, tarinoita ja tunteita ja mahdollisuuksia ymmärtää ihmistä. Sitä ei voi kuluttaa loppuun. Varmaan moni meistä palaa lastenkirjoihin ja huomaa, että niissä on sellaista, mikä puhuttelee aikuisinakin. Kirjasto vastaa ihmisen mielen ja elämän moniin puoliin. Sieltä löytyy aina uutta sen mukana, kun elämässä liikkuu uudelle alueelle.”

Mitä kirjaa suosittelet luettavaksi?

”Ensin tulee mieleen Venla Kuoppamäen kirja Sun poika kävi täällä. Se on aika raju kuvaus vakavasta psyykkisestä sairaudesta. Kirja perustuu kirjailijan pojan omaan tarinaan. Toisena suosittelen Juha Itkosen kirjaa Teoriani perheestä, joka on hyvin erilainen näkökulma perheeseen. Enkä malta olla vinkkaamatta myös Hanna Meretojan kirjaa Elotulet, joka jätti minuun vahvan jäljen. Luonto on minulle tosi tärkeä. Hän kuvasi sitä upeasti. Merta, metsää, ystävyyssuhteita sekä sitä, kun repivä kriisi tulee keskelle ihan tavallista kesää.

Mitä muuta Maaret Kallio vastasi? Katso video Kirjastokaistalta:
www.kirjastokaista.fi/10-kirjastosta-sarja