Noin 650 000–750 000 ihmistä Suomessa tarvitsee selkokieltä.
Löydät lisätietoa selkokielestä Selkokeskuksen sivuilta osoitteesta: selkokeskus.fi
Veera Nieminen: Avioliittotesti (2019, Opike, selkomukautus: Johanna Kartio)

Veera Niemisen kirjan päähenkilöt ovat Aino ja Jussi.
Aino on kotoisin Itä-Suomesta ja Jussi Länsi-Suomesta.
He rakastuvat toisiinsa ensi silmäyksellä.
Aino muuttaa Jussin maatilalle toiselle puolelle Suomea.
Siitä syntyy monenlaisia ongelmia ja väärinkäsityksiä.
Kestääkö heidän suhteensa?
Tämä kirja kertoo länsisuomalaisten ja itäsuomalaisten välisistä eroista.
Ainosta tuntuu, että hän ei sovi Jussin maatilalle.
Ensin Aino yrittää muuttua hiljaiseksi,
mutta sitten hän päättää olla oma itsensä.
Kirja ei ole kuitenkaan synkkä, vaan sitä lukiessa saa nauraa paljon.
Veikko Huovinen: Hamsterit (1998, BTJ Kirjastopalvelu Oy, selkomukautus: Marja-Leena Avela)

Veikko Huovisen kirja kertoo miehestä, jota kutsutaan Hamsteriksi.
Hän kerää ruokaa, vaatteita ja polttopuita talven varalle.
Kun naapuriin muuttaa uusi perhe,
Hamsteri alkaa opettaa varustautumista myös heille.
Masentuneen naapurin elämään tulee iloa,
kun hän kokee tekevänsä jotain tärkeää.
Miehet alkavat odottaa yhdessä innokkaasti talven tuloa.
Huovisen kirja julkaistiin jo vuonna 1957.
Kirja kertoo siitä, että ihminen tulee onnelliseksi,
kun hän saa puuhailla luonnossa.
On myös aina parempi pysytellä liikkeessä kuin jäädä paikoilleen.
Kun ihminen uurastaa kesän,
hän saa talvella luvan levätä.
Tästä syystä Huovisen kirja on myös oikein hyvä elämäntaito-opas.
Franz Kafka: Muodonmuutos (2021, Oppian, selkomukautus: Tuomas Kilpi)

Franz Kafkan kirjassa mies muuttuu yön aikana kovakuoriaiseksi.
Miehen nimi on Gregor Samsa.
Hän on ammatiltaan myyntimies.
Kun Gregor vihdoin uskaltaa avata oven,
hänen perheensä pelästyy häntä.
Myös Gregorin pomo lähtee karkuun.
Gregor pakotetaan takaisin yksin huoneeseensa.
Vain sisko yrittää aluksi auttaa häntä,
mutta sitten hänkin hylkää Gregorin.
Gregor masentuu, eikä hän pysty enää edes syömään.
Hän haluaisi vain saada perheensä takaisin.
Kafkan kirjan voi ymmärtää monella eri tavalla.
Ainakin siten, että kaikkein tärkeintä ihmiselle ovat muut ihmiset.
Silloinkin kun ihminen on muuttunut kovakuoriaiseksi.