Etusivu> Kirjastolehti > Kapula kiertoon: Yhteiskunnallisia kirjoja nuorille

Kapula kiertoon: Yhteiskunnallisia kirjoja nuorille

Raahen kaupunginkirjaston Arja Nevala on tehnyt koko uransa lasten- ja nuortenkirjastotyötä.

1. Mikä on tärkein vinkkisi kirjastotyöstä, jonka voit antaa meille vasta aloitteleville kirjaston työntekijöille?

Säilytä uteliaisuus ja uuden oppimisen into. Yritä oppia koko ajan uutta, kysele, utele ja kyseenalaista. Pyri olemaan ajan hermolla. Älä pelkää uusia tehtäviä, työtapoja tai työvälineitä.

Älä jumitu vanhoihin käytänteisiin.

2. Onko työ lasten ja nuorten osastolla muuttunut siitä, kun aloitit työt kirjastossa?

Olen aloittanut työurani kirjastossa syksyllä 2000. Vakituisen työn sain vuotta myöhemmin ja olen koko urani aikana tehnyt lasten- ja nuortenkirjastotyötä. Työn sisältö sinänsä ei ole muuttunut mihinkään. Edelleenkin houkuttelemme lapsia ja nuoria lukemaan. Kerromme vanhemmille, miksi kannattaa lukea lapsille, pidämme satuhetkiä ja vinkkaamme kirjoja. Yhteistyö koulujen ja varhaiskasvatuksen kanssa on lisääntynyt. Lukemisen merkitystä korostetaan entistä enemmän, sillä lapset ja nuoret lukevat vähemmän kuin ennen. Heidän joukossaan on myös heikosti lukevia. Vinkkauksiin, satuhetkiin, tarinatuokioihin ja tiedonhaunopetukseen on tullut mukaan tietotekniikka ja sosiaalinen media. Nyt opettelemme tekemään myös etänä sitä, mitä tavallisissa oloissa teemme naamatusten.

3. Mikä viimeisen vuoden aikana lukemasi kirja on tehnyt suurimman vaikutuksen?

En muista ihan tarkalleen mitä olen vuoden aikana lukenut, mutta haluaisin nostaa kaksi nuorten kirjaa, jotka olen lukenut viimeisen kahden vuoden aikana. Molemmat on kirjoittanut Angie Thomas. Aikaisemmin luin Viha jonka kylvät (2018) ja tänä keväänä luin Mun vuoron (2020). Molemmat ovat erittäin ajankohtaisia kirjoja, kun seuraa uutisia Yhdysvalloista ja Black Lives Matter -liikkeen tämänhetkistä maailmanlaajuista kampanjaa. Molemmissa kirjoissa päähenkilö on vähemmistöön kuuluva. Kirjat tuovat hyvin esille ihmisten ennakkokäsitykset muista kuin omanlaisista ihmisistä.

Haastan: Haapaveden kirjastonjohtaja-informaatikko Sari Seitajärven

1. Mikä on mielestäsi kirjaston merkitys pienessä kunnassa ja miten se näkyy?
  2. Miten kuluneen vuoden erikoinen kevät on näkynyt pienessä kirjastossa?
  3. Minkä kirjan ehdottaisit luettavaksi henkilölle, joka ei lue kirjoja?