Etusivu> Kirjastolehti > Kapula kiertoon: Työ on ollut juuri sitä mitä odotin

Kapula kiertoon: Työ on ollut juuri sitä mitä odotin

Tällä palstalla kirjastoammattilaiset utelevat asioita toisiltaan. Anniina Räsänen haaveilee maisterin tutkinnosta.

Olet työskennellyt Posiolla nyt melkein vuoden. Onko työ Lapissa tuonut mukanaan yllätyksiä?

Työ on ollut juuri sitä mitä odotin ja erityisesti toivoin, eli mukavaa ja vaihtelevaa kirjastotyötä pienemmässä työyhteisössä. Eniten yllätyin siitä, kuinka aktiivisesti Lapissa pidetään yhteyttä kimpan jäsenten välillä. Mielestäni hyvä esimerkki tästä on parin viikoin välein verkossa pidettävät viikkopalaverit, joissa käydään läpi kimpan ajankohtaisia kuulumisia. Asioista pysyy kärryillä helposti ja vaivattomasti.

Minkälaisia asioita haluaisit kehittää Lapin kirjastokimpassa?

Lapissa on mielestäni hoidettu kimppa-asiat todella hyvin ottaen huomioon pitkät välimatkat ja kirjastojen kokoerot. Jos jotain kehitettävää pitäisi miettiä, olisi mielestäni mukavaa saada kasaan jonkinlaisia yhteisiä markkinointimateriaaleja, etteivät kaikki yksittäiset, pienetkin kirjastot tekisi samoja asioita yhtä aikaa.

Lisäksi ainahan voisi järjestää enemmän yhteisiä koulutuksia ja tapaamisia. Verkossa järjestettäviä koulutuksia on kyllä sopivassa määrin, mutta olisi kiva nähdä ihmisiä useammin kasvotusten.

Urasi kirjastoalalla on vasta aluillaan. Onko sinulla haaveita tulevia työvuosia ajatellen?

Toiveissani on totta kai mahdollisimman pitkäkestoinen ja monipuolinen työura kirjastoalalla. Yhtenä haaveenani olisi jossakin vaiheessa hamassa tulevaisuudessa opiskella yliopistossa maisteriksi ja kenties työskennellä jatkossa informaatikkona.

Seuraavaksi haaste menee Henri Schmidtille Lieksan kirjastoon.

1. Mikä sai sinut hakeutumaan kirjastoalalle?
  2. Työskentelet kirjastoautossa. Mitkä ovat mielestäsi kirjastoautotyöskentelyn parhaat puolet?
  3. Millaisena näet kirjastoautotoiminnan haasteet tulevaisuudessa?