Etusivu> Kirjastolehti > Jämsän pääkirjasto oli vuosia vailla pysyvää kotia – nyt se sijaitsee kaiken keskellä

Vuosia väistötiloissa toiminut Jämsän pääkirjasto on nyt paraatipaikalla kaupungin ytimessä. Yrityksissä kirjaston läsnäolo koetaan hyödylliseksi, sillä se tuo keskustaan elämää.

Jämsän kirjaston valoisassa lehtilukusalissa muutama ihminen lueskelee lehtiä ja seuraa kaupungin keskustan läpi kulkevaa liikennettä suurista ikkunoista. Hiljaisessa lukuhuoneessa on meneillään opiskelusessio. Lasten ja nuorten osastolla on jäänyt kesken shakkipeli, jonka nappulat kirjastonhoitaja Tommi Tapiainen palauttaa paikoilleen.

Vielä pari vuotta sitten Jämsän kirjaston nykyisellä sijaintipaikalla näytti surulliselta. Kauppakeskus Forumissa asioitiin aiemmin S-marketissa, haettiin askartelutarvikkeita Tiimarista ja päällepantavaa Seppälästä sekä käytiin ruokailemassa yläkerran Rossossa.

Sitten liikkeet alkoivat kaikota ja parinkymmenentuhannen asukkaan kaupungin paraatipaikalle jäi suurelta osin tyhjänä törröttävä kauppapaikka.

Takapihan parkkipaikalta mennään edelleen sisään tutuista liukuovista. Käytävän ilme on sama kuin ennen. Siitä, mistä ennen marssittiin S-marketiin, astutaankin nykyään pääkirjastoon.

Kirjasto on siis aivan keskellä kylää – kuten monien mielestä kuuluukin.

Pitkä muutto

Pääkirjasto muutti Forumiin vuokralaiseksi viime kesänä. Syksyllä eläköitynyt kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen kuvailee muuton olleen ”pitkä ja mutkikas”.

Vanha pääkirjasto olisi tarvinnut rakennusvirheiden vuoksi yli 90-prosenttista korjausta, joten se oli kannattamatonta. Rakennus meni käyttökieltoon. Kirjasto siirtyi vuosikausiksi väistötiloihin Jämsänkoskelle.

Monien ehdotusten jälkeen uudeksi sijainniksi valikoitui kiinteistösijoitusyhtiön omistama Forum. Samoihin tiloihin muuttivat myös kaupungin neuvonta, matkailuinfo ja nuorisopalvelut.

Tilassa oli jo valmiina asioita, jotka edistivät muuttoa. Esimerkiksi marketin jäljiltä jäi yhtenäinen avoin tila, joka parantaa saavutettavuutta.

Kaikki ei ole täydellistä eikä sellaiseksi muutu. Kirjastonhoitaja Tommi Tapiainen kertoo mosaiikkibetonisen lattian olevan sen verran kova, että työkengissä on oltava tavallista pehmeämpi pohja. Rakennuksen keskikäytävällä ilmastoinnin humina kuuluu kovana.

”Olen käyttänyt ilmaisua erinomainen kompromissi. Totta kai kaikki haluaisivat uuden talon, mutta lähtötilanteeseen nähden tämä on onnistunut ratkaisu”, Tapiainen kuvailee.

Lähellä nuoria

Erityisen erinomaista on sijainti, joka on Mäkisen mukaan kirjastolle tärkeä. Jotkut asiakkaat ovat pahoitelleet sitä, että he eivät koskaan tulleet käyneeksi väistötiloissa Jämsänkoskella. Paikka kun ei osunut muiden arkisten reittien varrelle tai kulkeminen vaikkapa rollaattorilla oli hankalaa.

Saavutettavuutta parantaa entisestään omatoimiaukiolo, jonka ansiosta kävijät voivat vierailla kirjastossa myös aamuisin ennen henkilökunnan saapumista ja iltaisin henkilökunnan poistuttua.

Nuorisopalveluiden läheisyys auttaa houkuttelemaan nuoria kirjastoon. Mäkinen kertoo, että erityisesti lukiolaiset osaavat käyttää hiljaista lukusalia ja varattavaa kuutiota, mutta vielä nuorempien tavoittamisessa riittää työtä.

Työnjako kirjaston ja nuorisotilan välillä on toiminut.

”Ymmärretään, että nuorisotilan puolella on vapaampaa ja kirjastossa yritetään olla rauhallisesti.”

Etuja yrityksille

Suomalaisen maaseudun ja pikkukaupunkien kohtalosta puhutaan mediassa jatkuvasti. Jämsä nousi otsikoihin kymmenen vuotta sitten Ilmavoimien teknillisen koulun lakkauttamisen vuoksi, ja vähintään yhtä suuri uutinen oli UPM:n paperitehtaan lopettaminen Kaipolassa.

Mäkinen sanoo kaupungin ydinkeskustan profiilin nousseen, kun kauppakeskuksen tilaan saatiin vilkasta toimintaa. Yrittäjät tukivat vahvasti ajatusta siitä, että keskelle kaikkea tulee julkinen palvelu, jonka tuoma liikehdintä lisää kävijöitä myös yrityksissä.

Jämsäläisyys näkyy myös kirjaston seinällä. Huopaiset pilvet ovat kunnianosoitus kaupungin huopatehtaalle ja lentokonefiguuri Hallin kylän ilmailuteollisuudelle.

Kirjaston tapahtumissa huomioidaan paikallisuus. Esimerkiksi Jämsän hevoshistoriaa käsittelevän kirjan julkaisutilaisuus järjestettiin pääkirjastossa.

Kaipolaakaan ei ole unohdettu. Yhdestä nurkasta löytyvä brittipuhelinkoppi lahjoitettiin kirjastoon silloin, kun tehdas lakkautettiin.

Keskustan ylpeys

Jämsäläiset ovat löytäneet uuden kirjaston kiitettävästi. Lainausmäärät ovat kasvaneet joka kuukausi kymmeniä prosentteja, kävijämäärät vielä enemmän.

Tapiainen sanoo ilahtuneensa siitä, että ihmiset tuntuvat löytäneen kirjaston myös oleskelupaikaksi. Tapahtumiin on tullut ihmisiä enemmän kuin kirjaston väki olisi edes uskonut. Tapahtumia järjestävät usein myös esimerkiksi paikalliset yhdistykset, jotka pääsevät esittelemään toimintaansa maksuttomassa tilassa.

Tapiainen toivoo paikallisten toimijoiden ryhtyvän vieläkin aktiivisemmiksi.

Kovin kummallisia tapahtumien ei tarvitse olla. Kun keskusta oli vuosia ilman omaa kirjastoa, jo pelkkä sen läsnäolo on merkityksellinen asia.

”Viime viikonloppuna näin, kun eräs mummo esitteli kirjastoa lapsenlapsilleen, että meillä on täällä tällainen. Ehkä kirjasto on paikallisille jopa jonkinlainen ylpeydenaihe”, Tapiainen sanoo.