Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastolehteä asiakkaille, tilaa nyt kevätnumero!

Kirjastolehteä asiakkaille, tilaa nyt kevätnumero!

Kirjastolehti kertoo ammattilaiselle tärkeimmät alan kuulumiset ja esittelee asiakkaalle kirjastojen arvokasta työtä.

Jokaisessa lehdessä varmistamme, että kirjastot pääsevät kiinnostavasti esiin etelästä pohjoiseen ja pienestä suureen.

Kirjastolehden kevätnumero ilmestyy 6.4.2023. Tilaamalla asiakaslehdet to 23.3.2023 mennessä varmistat, että lehti on kirjastossasi julkaisupäivänä valmiina jaettavaksi.

Nyt kannattaa tilata loput vuoden kolme asiakaslehteä kerralla, niin voit loppuvuoden vain odotella painotuoreita lehtiä kirjastosi asiakkaille julkaisupäivänä!

Kirjastolehden asiakaslehti lähestyy kirjastoaiheita kevyemmällä otteella ja lisää tietoa kaikesta siitä työstä, mitä kirjastoissa ympäri Suomen tehdään. Asiakaslehti julkaistaan neljä kertaa vuodessa.

Kevätnumeron teemana on Kirjastot ja kirjallisuus.

Kansijutussamme Tuomas Aitonurmi kertoo kirjastoalan inspiroineen häntä ryhtymään kirjailijaksi. Esikoiskirjailija haluaa lisää sateenkaariteoksia normihyllyyn. Aitonurmi sai innoituksen kirjoittamiseen työssään Kirjasampo-palvelussa.

Kevään Kirjastolehti ilmestyy 6.4.2023 ja aiheina muun muassa:

• Kiista kansista

Kirjastoalan ihmiset ovat syystäkin hämillään: tekijänoikeusjärjestöjen tulkinnan mukaan kirjojen kansia ei saa esitellä somessa, ellei siitä makseta tekijänoikeuskorvausta. Nyt asiaa yritetään korjata uuden kunnille tarjottavan sopimuksen avulla.

• Kieli haltuun ja kirjastoon töihin

Arlinda Berisha Emini muutti Albaniasta Suomeen kolme vuotta sitten. Mukanaan hänellä oli vain viisi kirjaa. Kirjasto tarjosi loputtomasti lisää kirjoja ja inspiroi opettelemaan kielen. Nyt hän opiskelee kirjastoalaa oppisopimuksella ja puhuu hämmästyttävän sujuvaa suomea.

• Tärähtänyt alter ego

Muoniolainen kirjastoammattilainen Vertti Barkholm innostaa lapsia lukemaan hahmollaan, joka on kirjastoetsivä Rolf Raita, tärähtänyt kirjaetsivä. Hän muistuttaa nuoria siitä, että kirjastoon ovat tervetulleita muutkin kuin himolukijat.

• Upea Amsterdamin OBA

Vierailimme Amsterdamin OBA Oosterdokissa, joka on Euroopan toiseksi suurin kirjasto. Amsterdamissa asuu 180 eri kansalaisuutta, jotka käyttävät noin 300 eri kieltä. Siksi OBA:an on perustettu kaikkien kielten kirjasto. Sen tarjonnasta iloitsevat myös kaupungissa asuvat suomalaiset.

• Ohjeet päättäjille

Historiantutkija Jussi Jalonen antaa kolumnissaan ohjeet uudelle hallitukselle: ”On välttämätöntä panostaa koulutukseen, kulttuuriin ja sivistykseen.”

Mukana myös:

• Kauno- ja tietokirjapalstat
  • Näin saan aikaan, Kirjahyllyni ja Kirjaston arki

Tilaa lehti 23.3.2023 mennessä:

Tee tilaus täällä

tai sähköpostitse , ilmoita viestissä, montako lehteä tilaat kirjastoonne.

• Asiakaslehden hinta per lehti 4 €
  • Minimitilaus 10 kappaletta. Hintoihin lisätään alv 24 %.

Muistutuksena myös aikataulumme lopuille vuoden 2023 asiakaslehtinumeroille:

Numero 3/23 ilmestyy 5.6. ja numero 4/23 ilmestyy 25.9.

Vuonna 2023 aiheenamme on erityisesti muuttuva kirjastotyö.

• Kirjastoalan koulutuksen tulevaisuus. Laadukkaan koulutuksen avulla varmistetaan, että kirjastot säilyttävät tärkeän tehtävänsä uusissa sivistyskunnissa. Monille nuorille kirjastoala on edelleen haaveammatti.
  • Demokratia ja kirjastot. Kirjaston avulla kootaan ihmiset yhteen keskustelemaan ja saamaan tietoa. Kerromme, mitä päättäjät ajattelevat kirjastosta ja mikä on pienten kirjastojen rooli paikkakunnan demokratian tukemisessa.
  • Digitalisaatio. Lukusovellusten ja algoritmien maailmassa kirjaston pitää löytää oma paikkansa. Kirjastolla on tärkeä rooli siinä, että digitalisaation keskellä suomalaisten lukutaito säilyy ja kehittyy.

Kirjastolehti numero 5/23 eli vuosijulkaisu ilmestyy 28.11.

Kirjastolehden vuoden viidennessä ja viimeisessä numerossa kokoamme vuoden kirjastotapahtumat yhteen ja katsomme tulevaan. Vuosijulkaisua ei tehdä ohuempana asiakaslehtenä ja se toimitetaan vain tilaajille ja jäsenille. Voit tilata sitä kuitenkin esimerkiksi joulumuistamiseksi kuntasi kirjastopäättäjille ja yhteistyökumppaneille