Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastolehden kesänumero tilattavissa asiakkaille luettavaksi!

Kirjastolehden kesänumero tilattavissa asiakkaille luettavaksi!

Kirjastolehti kertoo ammattilaiselle tärkeimmät alan kuulumiset ja esittelee asiakkaalle kirjastojen arvokasta työtä.

Jokaisessa numerossa varmistamme, että kirjastot pääsevät kiinnostavalla esiin etelästä pohjoiseen ja pienestä suureen.

Kirjastolehden kevätnumero ilmestyy 31.5.2024. Tilaamalla asiakaslehdet pma 20.5.2024 mennessä varmistat, että lehti on kirjastossasi julkaisupäivänä valmiina jaettavaksi.

Kun nyt tilaat molemmat vielä tänä vuonna ilmestyvät asiakaslehdet kerralla, niin voit loppuvuoden ilahtua, kun painotuoreet lehdet saapuvat julkaisupäivänä.

Kirjastolehden asiakaslehti lähestyy kirjastoaiheita kevyemmällä otteella ja lisää tietoa kaikesta siitä työstä, mitä kirjastoissa ympäri Suomen tehdään. Asiakaslehti julkaistaan neljä kertaa vuodessa.

Kirjastolehti ilmestyy 31.5.2024 ja aiheina muun muassa:

Kansijuttumme keskittyy tekoälyyn: Tekoälyn murroksessa tarvitaan kirjastoa.

Kirjastosta saatava sivistys, tiedon tasa-arvo sekä lukutaito ja kohtaamiset korostuvat, kun teknologia kehittyy. Historiantutkija Mona Mannevuo muistuttaa, että uudet keksinnöt eivät vähennä työtä, vaan monimutkaistavat sitä. Tämä pitää ottaa huomioon myös, kun tekoälyä otetaan käyttöön kirjastoissa.

• Mitä kirjastossa oikeasti tehdään?
    Lue Kirjastolehden kolumnistin Mika Kähkösen avartava essee siitä, mitä on todellinen kirjastotyö. ”Ideaalitilanne olisi, että kaikki nämä työt tehtäisiin ennen palveluajan alkamista, mutta se ei yleensä onnistu. Henkilökuntamäärä on vedetty minimiin. Yksikin poissaolo meinaa kaataa koko systeemin.”
  • E-kirjaston alkutaival
    Palvelu avautui pienen viivästyksen jälkeen tänä keväänä. Odotukset olivat tarkoituksella matalalla, sillä E-kirjaston markkinointi pääsee kunnolla käyntiin vasta syksyllä. Alussa jännitti eniten se, riittääkö niukka kokoelma, johon ei saatu mukaan isoja kustantamoja. Huoli oli turha. Asiakkaita oli ensimmäisen päivän jälkeen rekisteröitynyt palveluun reilut 10 000.

Mukana myös:

• Kirjailija Katja Kallion ja historiantutkija Jussi Jalosen kolumnit
  • Kirjahyllyni- ja Näin saan aikaan palstalla tunnetut suomalaiset kertovat suhteestaan lukemiseen ja kirjastoihin
  • Kirjastokaista tapaa juttusarjassa Lola Odusogan. Kirjastokaistan palstalla tutustumme ajankohtaiseen henkilöön, jonka kanssa keskustelu jatkuu Kirjastokaistan videohaastattelussa
  • Näyttelijä Saara Kotkaniemi esittelee kirjahyllynsä. Kirjahyllyni-palstalla tunnetut suomalaiset kertovat suhteestaan lukemiseen ja kirjastoihin.
  • Kauno- ja tietokirjavinkit.

Tilaa lehti ma 20.5.2024 mennessä:

Tee tilaus täällä

tai sähköpostitse , ilmoita viestissä, montako lehteä tilaat kirjastoonne.

• Asiakaslehden hinta per lehti 4 €
  • Minimitilaus 10 kappaletta. Kirjastolehti ei ole toiminnastaan alv-velvollinen.

Muistutuksena myös aikataulumme lopuille vuoden 2024 asiakaslehtinumeroille:

Numero 4/24 ilmestyy 25.9.

Kirjastolehden teemoja vuonna 2024 ovat kuntien yhteinen e-kirjasto, tekoäly ja kirjastojen työ lukutaidon kehittämiseksi.

Kirjastolehti numero 5/24 eli vuosijulkaisu ilmestyy 27.11.

Kirjastolehden vuoden viidennessä ja viimeisessä numerossa kokoamme vuoden kirjastotapahtumat yhteen ja katsomme tulevaan. Vuosijulkaisua ei tehdä ohuempana asiakaslehtenä ja se toimitetaan vain tilaajille ja jäsenille. Voit tilata sitä kuitenkin esimerkiksi joulumuistamiseksi kuntasi kirjastopäättäjille ja yhteistyökumppaneille.