Etusivu> Ajankohtaista > Kaksi toimittajaa palkittiin Kirjastolehden Jyvä-palkinnolla

Kaksi toimittajaa palkittiin Kirjastolehden Jyvä-palkinnolla

VIESTIMILLE                                                                                                                                    julkaisuvapaa 12.6.2013 klo 16

KIRJASTOLEHDEN JYVÄ-PALKINNOTVUODEN 2012 PARHAASTA ARTIKKELISTA

Kirjastolehden Jyvä-palkinto vuoden parhaasta Kirjastolehden artikkelista myönnettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti kahdelle toimittajalle, Janne Kaulaselle ja Päivi Toloselle.

Palkintolautakunnan perustelut:

Janne Kaulanen: Kirjoja kolmeen valtakuntaan. Kirjastolehti 2/2012

Mielenkiintoinen juttu kirjastoautosta. Yhteispohjoismainen kirjastoauto kiertää Norjan, Ruotsin ja Suomen Lapissa. Jutussa tulee esiin kirjastoautopalvelun joustava ja asiakaspalvelualtis luonne. Kirjastoauton asiakkaat ovat myös päässeet ääneen ja heidän kauttaan avautuu yhteispohjoismaisen kirjastoauton historiaa asiakasnäkökulmasta. Välillä kirjastoauto kuljettaa ternimaitoa, poronkelloja ja suopunkeja. Tämä kertoo hienosta ja ihan oikeasti asiakaslähtöisestä palveluasenteesta. Hyvin kirjoitettu juttu, joka antoi tietoa ja elämystä, yllätti, vei kerrassaan mukanaan. Sijoittui vielä alueelle, josta ei niin usein muuten kerrota.

Päivi Tolonen: Seikkailijatar. Vivi-Ann Sjögren. Kirjastolehti 3/2012

Kuvatekstissä sanotaan: ”Jos istut ja pyörittelet kädessäsi lanttua miettien, että mitähän tällä tekisi, et kyllä keksi mitään uutta. Sama pätee muuhunkin elämään. Jos jää kotiin istumaan, ei tapahdu mitään. Korkeintaan katto tippuu päähän”, Vivi-Ann pohtii.

Jutussa tulee esiin, kuinka kaikki kiinnostava on kätkettyä. Tiettyjä asioita pitää maistaa ainakin 15 kertaa eli vihkiytyä päästäkseen niiden makuun. Jos jutun ajattelee vertauskuvana kirjastolle, kirjasto on paikka, missä voi vihkiytyä erilaisiin asioihin. Kirjastojen kokoelmat ovat monipuolisia ja niillä on onneksi mahdollisuus tarjota harvemminkin kysyttyä aineistoa. Juttu nousi ruoka-teemaisen lehden ehdottomaksi suosikiksi. Värikkäästä persoonasta hyvin kirjoitettu juttu imaisi mukaansa.

• Taiteilija Eila Minkkisen kirjasinmetallista muotoilema Jyvä jaetaan nyt 43. kerran. Tänä vuonna palkintolautakuntaan kuuluivat Helena Laine Satakunnan kansan kulttuuritoimituksesta, muusikko Jussi Lehtisalo ja lainauspalvelujohtaja Kaisa Inkeroinen Porin kaupunginkirjastosta.

• Palkinto luovutetaan valtakunnallisilla Kirjastopäivillä Mikkelissä 12.6.2013.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Tiedottaja Titta Baer