Etusivu> Ajankohtaista > Juho Paavola sai Kirjastolehden Jyvä-palkinnon

Juho Paavola sai Kirjastolehden Jyvä-palkinnon

Kirjastolehden Jyvä-palkinto vuoden parhaasta Kirjastolehden artikkelista myönnettiin tänä vuonna Juho Paavolalle artikkelista Pakolaistytöstä johtajaksi (Kirjastolehti 1/2014).

Palkintolautakunnan perustelut:

“Namibian yliopiston kirjaston johtajan Ellen Namhilan henkilökuva piirtää hienon kaaren alkaen lapsuusajan kokemuksista, jolloin Namhila pakeni kotimaastaan Namibiasta Etelä-Afrikan apartheid-hallinnon miehittäessä maata, teini-ikäisenä työskentelyyn pakolaisleirillä Angolassa ja lukion käyntiin Gambiassa.  Suomen kirjastoseuran stipendiaattina Namhila aloitti opinnot Viittakiven opistolla ja Tampereen yliopistossa päätyen lopulta Namibian kirjasto- ja arkistolaitokseen ja valtion yliopiston kirjaston johtoon.

Namhilan tarina on paitsi henkilökohtainen selviytymistarina myös menestyskertomus yhteiskunnan kehittymisestä ja naisten aseman kohentumisesta itsenäistyneessä kehittyvässä maassa. Artikkelin ajankohtaisuutta lisää Namhilan juuri Tampereen yliopistossa tarkastettu tohtorinväitöskirja.

Raati katsoo, että haastateltavan lausuma ”Kun kehittää maata, pitää kehittää myös kirjastoja” kattaa oivallisesti syyt, miksi kirjastojen olemassaolo on perusteltua.

Artikkelin henkilökuvamaiseen muotoon sopii, että teksti on tunteisiin vetoavaa. Kiitämme Juho Paavolan tekstiä myös hyvästä rytmityksestä.”

• Taiteilija Eila Minkkisen kirjasinmetallista muotoilema Jyvä jaettiin nyt 45. kerran. Tänä vuonna palkintolautakuntaan kuuluivat kirjailija Reetta Niemelä, toimittaja-kirjailija Putte Wilhelmsson ja Suomen kirjastoseuran edustajana ja raadin puheenjohtajana kirjastonhoitaja Juha Manninen Turun kaupunginkirjastosta.