Etusivu> Ajankohtaista > Ennakkoinfo kirjastoille: Kirjastojen tapahtumat Suomen itsenäisyyden juhlavuoden 2017 aikana

Monessa kaupungissa on jo vauhdissa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden 2017 suunnittelu. Myös kirjastoalalla on käynnistynyt kolme isompaa Suomi 100 -hanketta. Hankkeet ovat:

• 101 kirjaa
  • Suuri Lukuseikkailu
  • Linnan juhlien etkot kirjastoissa 5.12.2017

Suomen kirjastoseuran koordinoiman Suomi 100 vuotta -kirjastotyöryhmän näkemys on, että yleisten kirjastojen näkyvyyden lisäämiseksi kirjastojen kannattaisi kiinnittää vuoden 2017 tapahtumatoiminta em. yhteisiin valtakunnallisiin hankkeisiin.

Mitä hankkeet pitävät sisällään?

101 kirjaa on Ylen tuottama monikanavainen (tv, radio, netti) ohjelmakokonaisuus, jossa esitellään kirja jokaiselta Suomen itsenäisyyden ajan vuodelta. Kirjastot.fi on kokonaisuudessa Ylen yhteistyökumppani ja pyrkii hankkimaan ohjelmasarjan teoksia e-kirjoina tai uusintapainoksina lainattaviksi kirjastoihin. Lisäksi kirjastoilla on paikallisesti mahdollisuus linkittää omia tapahtumia, lukupiirejä ym. sarjan teemaan. Kirjastokaista tuottaa kokonaisuuteen lukijakokemusvideoita. Lisäksi Kirjastokaista tuottaa juhlavuotta varten yhteistyössä eri tahojen kanssa dokumentin ”Suomalaisen kirjaston tarina”.

Suomi 100 Suuri Lukuseikkailu – Läsäventyr on Lukukeskuksen ja Lastenkirjainstituutin koordinoima valtakunnallinen hanke, johon on kutsuttu mukaan useita kirja-alan tahoja, myös Suomen kirjastoseura ja kirjastot. Tavoitteena on saada lasten oman ääni kuuluviin sekä luoda uusia toimintamalleja lasten ja nuorten lukutaitojen tukemiseksi. Käytännön työ alkaa rahoituksen selvittyä tammikuussa 2016.

Linnan juhlien etkot kirjastoissa on Suomen kirjastoseuran tapahtumakonsepti. Ideana on kutsua kirjastoon koko kansa juhlimaan itsenäisyyttä ja siten toteuttaa juhlavuoden teemaa ”Yhdessä”. Tapahtumapäivä on tiistai 5.12.2017. Kirjastoseura tuottaa päivään viestintämateriaaleja kirjastoille sekä koordinoi kokonaisuutta.  Tapahtumapäivä voidaan toteuttaa kaikissa kirjastoissa kirjaston omista resursseista lähtien.

Miten juhlavuoden suunnittelu etenee?

Suomi 100 vuotta -kirjastotyöryhmän suosituksena on, että kirjastojen tapahtumatoiminta itsenäisyyden juhlavuoden aikana 2017 ripustetaan näihin hankkeisiin. Jokainen kirjasto voi omalta osaltaan valita paletista itselleen sopivat ja toteuttamiskelpoiset ideat.

Mainitut valtakunnalliset hankkeet haetaan myös virallisiksi Suomi 100 -ohjelmahankkeiksi, jolloin kaikki hankkeisiin osallistuvat kirjastot saavat käyttöönsä juhlavuoteen liittyvän graafiset elementit (Suomi 100 –vuotta logo). Ohjelmahankkeet tulevat myös myöhemmin osaksi juhlavuoden ohjelmakokonaisuuden esittelyä Suomi 100 -verkkosivuilla. Ohjelmahankkeeksi hyväksyminen ei sisällä rahoitusta. Kirjastot voivat hakea ohjelmahankkeiksi myös omia hankkeitaan, jotka istuvat hakukriteereihin.

Lisätietoja:Suomen kirjastoseura: Titta Baer (, 044-2515209), Rauha Maarno (, 044-7481801)

Kirjastot.fi ja Kirjastokaista: Päivi Litmanen-Peitsala (, 040-3349483), Riitta Taarasti (, 050-3421198)