Etusivu> Kirjastolehti > Henkistymistä ja hyvinvointia

Henkistymistä ja hyvinvointia

Parhaassa tapauksessa apu elämänkriisiin voi löytyä kirjasta. Ihan ilmaiseksi kirjastosta lainattuna.

TEIN tähän tuoreimpaan numeroon (3/15) ison jutun Kirsi Salosta, joka jätti rahoitusbisneksen ja heittäytyi life coachiksi. Salon Vapaa nainen -kurssi osoittautui hienoksi kokemukseksi. Siellä hypättiin pois mukavuusalueelta ja tehtiin asioita, joita en ikinä olisi uskonut tekeväni. Se oli hauskaa ja vapauttavaa. Hienointa kurssilla oli naisten ryhmääntyminen. Me naiset olimme toisillemme tuki ja toveri – emme susia, kuten vanha sanonta kuuluu.

KIRSI Salo puhuu kursseilla energiasta, kvanttifysiikasta ja manifestoinnista. Jos on vähääkään lukenut self help -oppaita, tietää, ettei hän puhu mistään uudesta asiasta. Esimerkiksi googlettamalla sanan ”manifestointi” saa 5450 osumaa.  Englanniksi osumia tuleekin jo lähemmäs kahdeksan miljoonaa.

NEW AGE -maailmankatsomus herättää kovaa vastustusta skeptikoiksi itseään nimittävien joukossa. Kun elokuvaohjaaja Kaija Juurikkala neljä vuotta sitten kertoi Kirjastolehdessä yhteydestään henkimaailmaan, saimme paljon positiivista palautetta, mutta myös kritiikkiä. Eräs kirjastoalan vaikuttaja kirjoitti blogissaan, että artikkelista oli haittaa yleisten kirjastojen asiallisuuden ja neutraaliuden imagolle.

KIRJASTON asiakkaana olen eri mieltä. Kirjastolehden jutut henkivät kirjaston aatemaailmaa, jossa erilaisille näkemyksille, maailmankatsomuksille ja aatteille on tilaa. Juurikkala edusti ilmiötä, joka nyt neljä vuotta myöhemmin on vain kiihtynyt. Henkistyminen on yksi hyvinvointitrendin osa-alue.

KIRSI Salon lisäksi moni muukin on uransa puolivälissä päättänyt heittäytyä uudelle polulle. Hyvinvointiyrittäjissä on entisiä mainosalan ihmisiä, toimittajia ja jopa pankinjohtajia. Bisnes ei välttämättä kannata, tulotaso pienenee, mutta moni sanoo voivansa paremmin saadessaan auttaa muita. Varmasti joukossa on mätiäkin yksilöitä, jotka eivät tunne rajojaan eikä vastuutaan. Onhan niitä valelääkäreitäkin.

PARHAASSA tapauksessa apu elämänkriisiin voi löytyä kirjasta. Ihan ilmaiseksi kirjastosta lainattuna. Kirjastolehden tuoreimmassa numerossa kolme kirjan pelastamaa kertoo tarinansa: Miia Huitin pelasti itsemurhan partaalta kirja, parantumattomaan syöpään sairastunut Kirsti Kuronen sai voimaa runoista ja ”Tiina” luki itsensä irti tupakasta.

Ps.

Luin tätä numeroa niin paljon erilaisia elämänfilosofioita, että tuli melkein paha olo. Herkempiä lukijoita varten kirjaston self help -opusten hyllyssä saisi lukea varoitus: ”Liikaa nautittuna saattaa aiheuttaa pyörrytystä. ”