Etusivu> Ajankohtaista > Osallistu Kirjastoseuran maksuttomaan webinaariin 29.4. kello 13

Osallistu Kirjastoseuran maksuttomaan webinaariin 29.4. kello 13

Aiheina kirjastojen avautuminen poikkeusolojen jälkeen, e-aineistojen tulevaisuus ja poikkeusolojen luovat vuorovaikutustaidot.

Kirjastojen ovet pamahtivat kiinni 18.3. ja siitä alkoi aika, joka pisti koko kirjastokentän hyvin uuden ja erikoisen tilanteen eteen. Miten kirjastot voisivat palvella asiakkaitaan, kun ovet ovat suljettuina? Kuinka kirjoja voisi nyt lainata ja mikä ylipäätään on kirjaston asema vallitsevan korona-epidemian aikana?

Linkki maksuttomaan webinaariin tämän tekstin lopussa.

Kysymysten lennellessä ilmoille me kirjastoseurassa päätimme tarttua tuumasta toimeen ja kerätä tietoa kirjastojen tilanteista ympäri Suomen. Tämän seurauksena muodostui kuva siitä, mitkä ovat poikkeusolojen suurimmat haasteet ja eniten askarruttavat asiat sekä miten näihin haasteisiin ja kysymyksiin tulevaisuudesta pystytään vastaamaan. Jotta pohdinnat ja niistä kummunneet oivallukset eivät pölyttyisi arkistojen kätköissä, päätimme järjestää kirjastoalan yhteisen webinaarin. Webinaarin tarkoitus on tuottaa tietoa ja tukea sekä tarjota myös iloa kirjastoammattilaisten arkeen.

Lämpimästi tervetuloa osallistumaan Kirjastojen tulevaisuus -webinaariin 29.4. klo 13.00 alkaen Kirjastokaistan livessä! Webinaarissa kuullaan aluehallintoviraston näkemyksiä kirjastojen rajoituksista, niiden syistä sekä siitä, miten kirjastoja lähdetään jälleen avaamaan. Pohdimme myös valtakunnallisen e-kirjaston merkitystä ja sen tulevaisuuden näkymiä. Näyttelijä Sari Siikander antaa puolestaan vinkkejä etätyön vuorovaikutustaitoihin ja katsastamme tulevaan myös euroopan tasolla, kun kirjastoseuran viestintäpäällikkö esittelee EU-projektia nimeltä Digital Travelers. Myös katsojilla on mahdollisuus nostaa webinaarissa esille kysymyksiä tai kommentteja chat-toiminnon avulla. Jokaisen esityksen jälkeen saamme kuulla vastaukset muutamiin kysymyksiin.

Webinaari järjestetään yhteistyössä Suomen kirjastoseuran ja Kirjastokaistan kesken. Osallistuminen ei vaadi erillistä ilmoittautumista, vaan webinaari on tarkoitettu ihan meille kaikille.

WEBINAARI-OHJELMA

13:00 Anneli Ketonen, kirjastotoimen ylitarkastaja, aluehallintovirasto: Kirjastojen avautuminen poikkeusolojen jälkeen – ohjeistusten taustat ja seuraukset

13:30 Marja Hjelt, suunnittelija, Yleisten kirjastojen konsortio: E-aineistojen status ja tulevaisuus valtakunnallisella tasolla

14:00 Sari Siikander, näyttelijä: Nauru ei ole vieläkään kiellettyä – Poikkeusolojen luovat vuorovaikutustaidot

14:40 Ville Vaarne, viestintäpäällikkö, Suomen kirjastoseura: Digital Travelers -projektin esittely

Klikkaa itsesi mukaan seminaariin tästä linkistä keskiviikkona 29.4. kello 13.

Linkki webinaariin.