Etusivu> Ajankohtaista > Yli 500 kirjastoalan ammattilaista kokoontuu Hämeenlinnaan

Yli 500 kirjastoalan ammattilaista kokoontuu Hämeenlinnaan

Valtakunnalliset kirjastopäivät järjestetään 15.–17. kesäkuuta Hämeenlinnan Verkatehtaalla.

Hämeenlinnassa järjestettäville Kirjastopäiville saapuu yli 500 osallistujaa eri puolelta Suomea. Kolmepäiväinen tapahtuma tarjoaa ajankohtaisia luentoja ja paneelikeskusteluja kirjaston roolista ja tulevaisuudesta.

Samalla järjestetään kirjastoalan ammattimessut, jossa on esillä lähes 40 yritystä ja organisaatiota.

”Olen erittäin iloinen, että pääsemme vihdoin tapaamaan fyysisesti. Etäkokoukset ovat varmasti tulleet jäädäkseen, mutta mikään ei voita kohtaamisen voimaa”, kertoo Kirjastopäivien tuottaja Pirjo Soininen.

Kirjastopäivät piti järjestää Hämeenlinnassa jo viime vuonna, mutta niitä siirrettiin pandemian takia. Tavallisesti Kirjastopäiviä on järjestetty joka toinen vuosi vaihtuvalla paikkakunnalla.

Hämeenlinnassa järjestettävän tapahtuman tunnetuimpia puhujia ovat presidentti Tarja Halonen ja näyttelijä Tom Pöysti.

Muutosta ja empatiaa

Kirjastoalaa puhuttaa nyt digitalisoituminen ja sähköisten alustojen käytettävyys. Koko yhteiskunnan digitalisaatio näkyy vahvasti kirjastojen arjessa. Toinen tärkeä teema on ekologinen kestävyys. Tapahtumassa pohditaan kirjastojen roolia kestävän kehityksen ja ekologisuuden edistäjänä.

Päivät tarjoavat myös erilaisille kohtaamisille ja verkostoitumiselle mahdollisuuksia muun muassa työpajojen muodossa. Perjantaina näyttelijä Tom Pöysti käsittelee puheenvuorossaan kohtaamisten merkitystä ja kirjastoissa toteutettavan korkealaatuisen asiakaspalvelun arvokkuutta.

Tämän vuoden Kirjastopäivien teema on Tulevaisuuden kirjasto – muutosta ja empatiaa.

”Moni kirjastoammattilainen tekee työtään vähäisillä kontakteilla, eikä heillä ole tarpeeksi vertaistukea käsitellä näitä uusia, koko alaa koskevia ilmiöitä. Siksi on tärkeää, että he pääsevät tapaamaan kollegoita ympäri Suomea”, kertoo Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen.

Hauskaa luvassa

Kirjastopäivien asiaohjelman lisäksi tapahtumaan kuuluu erilaisia kirjastovierailuja ja retkiä.

Iltatilaisuudessa kuullaan muun muassa baritoni Valtteri Torikan konsertti ja tanssahdellaan discotanssin tahtiin.

Kirjastoiltamissa jaetaan ensi kertaa Kuntaliiton ja Suomen kirjastoseuran myöntämä Vuoden kirjasto -palkinto. Palkinto myönnetään erityisen hyvää työtä vuoden aikana tehneelle kirjastolle.

Vuoden 2022 Kirjastopäivät järjestetään yhteistyössä Suomen kirjastoseuran, Hämeenlinnan kaupunginkirjaston ja HAMK-kirjaston kanssa.

Lisätietoja:

Juha Manninen