Etusivu> Ajankohtaista > Vuoden kirjasto -kisan voittajaksi valittiin Inarin kirjastoauto

Vuoden kirjasto -kisan voittajaksi valittiin Inarin kirjastoauto

Voittaja palkittiin Kirjastopäivillä. Tapahtumassa palkittiin myös kirjastoalan ammattilaisia.

Ensimmäistä kertaa järjestetty Vuoden kirjasto -kisa huipentui torstai-iltana Kirjastopäivillä. Kilpailun voittajaksi valittiin Inarin kirjastoauto Fáárust.

Kuntaliiton ja Suomen kirjastoseuran järjestämässä kilpailussa etsittiin vuoden parasta kirjastoa, jossa tehdään tärkeää, yhteiskunnallisesti vaikuttavaa työtä. Finaalissa olivat Inarin kirjastoauton lisäksi Oulun, Raahen, Lahden ja Vantaan Myyrmäen kirjastot.

Kilpailun raati oli yksimielinen siitä, että Inarin kirjastoauto Fáárust oli kilpailun ykkönen.

”Asiakasnäkökulma oli Inarissa viety kaikkein pisimmälle, eli voittaja on asiakasta lähellä. Palvelun yksilöllisyys korostuu kirjastoautotyössä. Harvaan asutulla alueella kirjastoauton merkitys kulttuuripalveluna on suuri”, kertoo Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen.”

Kirjastojen työ esiin

Uuden kilpailun tavoitteena on tuoda esiin kirjastojen tekemää arvokasta työtä. Pandemian takia kirjastojen käyttö on vähentynyt, mutta nyt kirjastoalalla ollaan toiveikkaita siitä, että asiakkaat palaavat takaisin kirjastoihin. Viime vuonna kirjastoissa käytiin 32 miljoonaa kertaa, kun vastaava luku vuonna 2019 oli yli 53 miljoonaa.

”Suunta on kävijöissä takaisin kohti vilkkaampia aikoja. Osa ihmisistä on vielä varovaisia, mutta suosituimpina aikoina kirjastot ovat jo täyttyneet lupaavasti”, Juha Manninen sanoo.

Vuoden kirjasto -kisa järjestettiin osana Kirjastopäiviä, jotka pidetään joka toinen vuosi. Tänä kesänä kolmepäiväinen tapahtuma järjestetään Hämeenlinnan Verkatehtaalla. Tapahtumassa on paikalla yli 500 kirjastoalan ammattilaista. Teemoina ovat muun muassa digitalisaatio ja kestävä kehitys.

Kirjastoseura palkitsi tapahtumassa Vuoden kirjastokehittäjä -palkinnolla Kirjastokaistan toimittajan ja tuottajan Riitta Taarastin.

”Monet ehdottivat häntä palkittavaksi. Kirjastokaistan kehittäminen palvelee joka puolella Suomea sijaitsevia kirjastoja, niin asiakkaita kuin ammattilaisia.”

Vuoden kirjastoammattilainen -palkinnon sai Inarin kirjastoauto Fáárustin eläköitynyt kuljettaja Terho Myyryläinen.

”Mittava ura ja asiakkaiden lukuisat kiittävät kommentit vuosien varrelta sekä omistautuneisuus asiakkaan kohtaamiseen ansaitsivat tulla palkituksi”, Juha Manninen kertoo.