Etusivu> Ajankohtaista > Suomen kirjastoseura: Kirjastolain esitysluonnos vahvistaa kirjastopalvelujen maksuttomuutta

Suomen kirjastoseura pitää hallituksen esitysluonnosta uudeksi kirjastolaiksi pääosin onnistuneena.

”Tärkeää lakiluonnoksessa on, että kirjastojen muuttuva rooli digitalisoituvassa ympäristössä tulee huomioiduksi. Luonnoksen toinen tärkeä ansio on maksuttoman ja maanlaajuisesti kattavan kirjastoverkon tukeminen” toteaa Suomen kirjastoseuran puheenjohtaja Jukka Relander.

”Luonnoksessa on myös ongelmakohtia. Kirjastotyöntekijöille asetettavat pätevyysvaatimukset jäävät liian väljiksi. On tärkeää, että määritelmä on joustava, jolloin kirjastoihin voidaan palkata monipuolisesti eri alojen osaajia. Kirjastotyö ja kirjastojen kehittäminen vaativat kuitenkin erityistä kirjastoalan ammattitaitoa ja osaamista, ja sitä pitää voida edellyttää myös pienten kuntien kirjastotyöntekijöiltä” Relander jatkaa.

Esitys vahvistaa kirjastopalvelujen maksuttomuusperiaatetta ja kirjastojen yhteiskunnallista tehtävää. Esityksen myötä mm. varausmaksut poistuisivat kaikista kirjastoista.

Lakiesityksen luonnos määrittelee nykyistä kirjastolakia selkeämmin yleisten kirjastojen tehtävät. Tehtäviin on lisätty esimerkiksi tilojen tarjoaminen sekä yhteiskunnallisen ja kulttuurisen vuoropuhelun edistäminen.

Hallituksen esitysluonnos kirjastolaiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle lokakuussa 2016.

Lisätietoja:

• Lue Suomen kirjastoseuran lausunto kirjastolaista