Etusivu> Ajankohtaista > Lukuloma-kampanja haastaa lukemaan syyslomalla

Lukuloma-kampanja haastaa lukemaan syyslomalla

Suomen kirjastoseura on mukana kirja-alan yhteisessä Lukuloma-kampanjassa, joka toteutetaan jälleen syksyllä 2025. Kampanja kannustaa tekemään koulujen syyslomasta lukuloman ja tarttumaan lomalla kirjaan. Kampanja myös muistuttaa, että lukeminen on kaikille sopiva, edullinen matalan kynnyksen harrastus.

Syyslomaa vietetään ympäri Suomea lokakuussa viikoilla 42-43 ja kirjastot ovat lämpimästi tervetulleita liittymään kampanjaan omalla viestinnällään. Kampanjamateriaaleja voi ladata osoitteesta Lukuloma.fi.

Sivuilta löydät käyttöösi:

  • somepohjia
  • Lukuloma-logot ja graafisen ohjeiston omien sisältöjen tuottamiseen
  • tulostettavia materiaaleja
    • julisteita
    • kirjanmerkkejä
    • lippusiima
    • kirjavinkkauskortti (tulossa)

 

Koulujen ja harrastusryhmien lukuvinkit jakoon

Tänä vuonna Lukuloma haastaa mukaan lukuintoa nostattamaan koululuokkia ja harrastusryhmiä ympäri Suomen.

Lasten kerhoja ja harrastusryhmiä innostetaan ottamaan kirjat ja lukeminen osaksi toimintaa. Turnausbussiin voi virittää lukuhaasteen, hiljentyä yhteisen jatkokertomuksen äärelle tai kokeilla Lukuloman kirjavinkkikoneella, löytyisikö sieltä ryhmälle uusi lempikirja. Harrastusryhmien lukuideoita kerätään Lukuloma-sivuille ja ideansa jakaneiden ryhmien kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Harrastusryhmien Lukuidea

Koululuokille toteutetaan nyt toista kertaa kirjavinkkivaihto: Mukaan ilmoittautuneille luokille on arvottu vaihtopari toisesta koulusta, ja luokat vaihtavat keskenään kirjavinkkejä.

Koululuokkien Kirjavinkkivaihto

Monikanavaista viestintää syysloman alla

Kampanja näkyy syksyllä sosiaalisessa mediassa ja mukana olevien yhteisöjen viestinnässä. Myös kampanjan sivuilla toimiva Kirjavinkkikone on saanut lisää sisältöä.

Yhteistyössä toisen lukemista edistävän kampanjan, LukuBoostin kanssa kerätään somevaikuttajien lukusuosituksia ja tuodaan ne näkyvästi esille ulkomainontakampanjassa viikoilla 41-42.