Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastoseuran Hilkka M. Kauppi -palkinto Espoon kirjaston aluejohtaja Sunniva Drakelle

• Hilkka M. Kauppi -palkinto myönnettiin Espoon kirjastopalvelujen aluejohtaja Sunniva Drakelle tunnustuksena ennakkoluulottomasta ja uusia näkökulmia ja toimintatapoja luovasta työstä.

Aluejohtaja Sunniva Drake on tuonut kirjastoalaa julkisuuteen uusista näkökulmista muuttaen kansalaisten käsitystä kirjastosta. Johtajana Drake on läsnä niin asiakkaille kuin henkilökunnalle. Hänen ”työhuoneensa” Tapiolan kirjastossa on asiakastilan aula, missä hän seisoo läppärinsä kanssa.

Sunniva Drake aloitti Espoon kirjaston maahanmuuttajatyön jo silloin kun asia ei ollut vielä näkyvää suomalaisessa yhteiskunnassa. Kirjastoon palkattiin maahanmuuttajahenkilökuntaa, Somalian kirjallisuuden messut, erikieliset lasten tapahtumat ja monikielinen nukketeatteri Krokeli tulivat vahvaksi ja vaikuttavaksi osaksi kirjastotyötä ja -palvelua. Kirjasto lähti kohtaamaan turvapaikanhakijoita vastaanottokeskuksiin niin Kirkkonummella kuin Espoossa kirjastoauto Välkyn kanssa. Espoon malli on tullut tunnetuksi koko Suomessa.

Kirjastoseuran tunnustuspalkinnot on nimetty Kirjastoseuran pitkäaikaisen toiminnanjohtajan Hilkka M. Kaupin sekä kirjallisuuspiireissä ja kirjastoalalla aktiivisesti vaikuttaneen tamperelaisen Mikko Mäkelän mukaan.

Suomen kirjastoseuran hallitus jakaa Hilkka M. Kauppi -palkinnon teosta tai työstä, joka on edistänyt kirjastoalan kehitystä ja tunnetuksi tekemistä sekä avartanut alaan liittyviä näkemyksiä.