Kirjailija Kari Hotakainen onnistui voittamaan Kimi Räikkösen luottamuksen.
Tuntematon Räikkönen on Kari Hotakaisen ensimmäinen kirja, jossa aiheena on todellisen henkilön keskeneräinen elämä.
”Kuin olisin aloittanut oman elämäni uudestaan”, Hotakainen sanoo.
Formulafanien haaveissa on kenties väikkynyt elämäkerta, joka sisältäisi kohteesta kaiken. Varsinkin vuoden 2007 maailmamestaruusvuoden käänteet olisivat heille herkkua. Siihen Hotakainen ei kuitenkaan päätynyt.
”Kirjoittamisen puolivälissä huomasin, että tämä ei ole elämäkerta vaan hybridi. Kirja on yhdistelmä kaikkea sitä mitä olen tehnyt. Sieltä puuttuu runous, joka kyllä sisältyy proosaan.”
Ensimmäinen kohtaaminen
Lähtökohta oli kirjoittajan kannalta mainio, sillä Hotakainen ei tiennyt formuloista mitään.
”Olen katsonut formuloita kaikkiaan ehkä 55 minuuttia Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen aikana. Jännittävintä formulakisoissa on lähtö ja ensimmäinen mutka. ”
Tämmöisessä projektissa keskeistä on kirjoittajan ja kohteen suhde, joka kulminoituu siihen, kuinka tyhmiä voi kysyä. Järkeviä kysymyksiä ei kannata tehdä, sillä niihin on vaikea vastata.
”Tein listan asioista, mitä haluan tietää, mutta huomautin, ettei ole pakko puhua juuri näistä.”
Räikkönen tykkää puheesta, joka on suoraa ja raakaa. Samantapaisen puheen ystävä on Hotakainen itsekin.
Miesten ensimmäinen tapaaminen kesti runsaan tunnin.
”Kun olin lähdössä Räikkösen luota kohti vanhaa Volvoani, Kimi sanoi, että Volvon keulat ovat aina olleet paskan näköisiä.”
”Se oli merkki, että oikea aaltopituus on löytynyt ja tajusin, että se ilmaistaan juuri näin.”
Ihminen tuottaa tyylilajin
Lehtien palstoille elämänsä levittäneet ihmiset ovat ultra-avoimia ja samaan aikaan suojattomia.
”Kimi ei ollut avautunut mistään. Hän ei ole antanut haastatteluita isänsä kuolemasta, ei avioerosta, ei avioliitosta tai lasten syntymistä”, summaa Hotakainen.
Meille tuttu Räikkönen istuu ensin kilpa-autossa ja kisan jälkeen hän istuu lehdistötilaisuudessa eikä juuri hymyile.
Tämä on ominaista Kimiä.
”Jos hän olisi antanut parisuhdehaastatteluita, kirja ei olisi myynyt niin paljon.
Yksityistä tietoa ei siis ollut missään, oli vain harmaata aluetta”, Hotakainen sanoo.
Kirjaa tehdessä oli pidettävä mielessä, mitä kohde haluaa. Kun kohde puhuu hitaasti ja rauhallisesti, silloin ruumiinkieli kertoo enemmän kuin puhe.
Tässä tapauksessa kirjan tyylilajin tuottaa sen kohde.
”Kirjaa tehdessä en aluksi tiennyt mikä siitä tulee, hyvässä ja pahassa. Hiukan pelotti.
Ajattelin, että sitä lukevat kaiken maailman asiantuntijat ja formuloihin perehtyneet veikkoset.”
”Kun olin kirjoittanut hiukan yli puolenvälin, ilmoitin kustantajalle, että nyt tulee ihmiskoe.”
Näköpiirissä häämötti teos ilman nippelitietoa ja joka on kirja niille, joita formulasirkus ei oikeasti kiinnosta.
”Viime syksyn kirjamessujen hyörinässä huomasin, että plus-miinus 50-vuotiaat naiset tulivat pyytämään omistuskirjoituksen itselleen, eivät miehilleen.”
Ihmiskoe näytti onnistuneen.
Kappas, Alfa Romeo!
Kirjoittamisen aikataulu oli tiukka, vaikka väliaikoja ei kellotettukaan tuhannesosien tarkkuudella. Välillä edettiin ylikierroksilla.
Vuosi oli Hotakaiselle jatkuvaa pyöritystä. Siinä vauhdissa on tärkeä säilyttää asiat ojennuksessa ja paperit oikeassa järjestyksessä. Ennen joulua oman aikansa ottivat myös Hotakaisen kirjaan perustuvan Ihmisen osa -elokuvan promootiot.
Tänä vuonna on tilaa hengittää hieman vapautuneemmin, sillä kalenteri on täyttänyt lähinnä vain Pitääkö olla huolissaan? -ohjelman nauhoituksen aikatauluista.
Selvää oli, että kirja on tehtävä nyt, sillä kyseessä on mahdollisesti Kimin viimeinen kausi.
Oli myös huomioitava, että kohde ei lue kirjoja, eikä hänen lähipiirinsä ole tietoinen kirjamaailman koukeroista.
Automaailma taas ei ollut Hotakaiselle kovin tuttu. Hänellä on aikanaan ollut vuoden 1975 Alfa Romeo, malli, joka Italian poliisivoimilla oli käytössään.
”Hankin sen Klassikko-kirjan kirjoittamista varten. Se oli takavetoinen.”
Autosta syntyi kuva, että Hotakainen olisi viimeisen päälle autoihminen. Vähän myöhemmin hänet pestattiin Helsingin Sanomien autoilusivujen kolumnistiksi. Lisäksi Alfa Romeo -kerhot ottivat häneen innokkaasti yhteyttä.
”Teknisesti en ymmärrä autoista mitään. Osaan lisätä tuulilasinpesunestettä oikeaan paikkaan.”
Barcelonassa 2018 matkalla Ferrarin talvitesteihin Hotakainen huomasi istuvansa jälleen Alfa Romeossa, joka Kimillä on työsuhdeautona.
Surrealistinen ammatti
Ensimmäiset haastattelut tehtiin elokuussa 2017, Malesian osakilpailu oli saman vuoden syyskuussa.
”Kävin siinä Malesian kisassa. Matkustin paikalle 15 tuntia, Kimi pääsi silloin lähtöruutuun kaksi, eikä ajanut kisassa metriäkään.”
Hotakainen seurasi varikkopilttuussa tätä surrealistisen ammatin harjoittajaa omissa rytkyissään.
”Ulkopuolisuus on kirjailijalle hedelmällistä. Kun on pikkuisen pihalla, näkee tarkemmin, mitä tapahtuu.”
Kun valmiina oli 40 liuskaa, Hotakainen lähetti ne Kimin Sveitsin kotiin.
Kimi kommentoi tekstiä kolmen päivän jälkeen: ”Itketti ja nauratti”, ja lisäsi: ”Mainio kynä.”
Jokin loksahti jälleen kohdalleen.
Maaliskuussa 2018 kirjan oikeudet myytiin mm. Britteihin. Kirjan oli tarkoitus ilmestyä siellä samaan aikaan kuin Suomessa.
Kuvio vaikutti kirjan tekoprosessiin.
”Kirjoitin luvun kerrallaan. Kun luku oli valmis, seuraavaksi sen luki Kimi, kaksi kustannustoimittajaa ja sitten se lähetettiin heti käännettäväksi.”
Hotakainen teki viikko-ohjelman ja sai tarkat aikataulut, milloin Kimi oli kotona, jolloin tämä pystyi keskittymään lukemiseen.
Työpäiville määriteltiin selkeät rajat.
”Meillä oli reilut välit. Asuin välillä Räikkösillä ja säilytimme sopivan välimatkan. Kun teimme töitä, teimme töitä.”
Kaikki on paikallista
Kirjassa Räikkösestä välittyy tilannekomedian taito ja hienovarainen veijaruus. Arki-Kimi on puhelias ja rento tyyppi.
”Kerran jouduimme matkustamaan pienkoneella. En ole pienkoneiden suurin ystävä, lento hiukan pelotti”, Hotakainen kertoo.
”Ota viinaa”, kehotti Kimi.
”Otinkin, vähän.”
Pian Kimi jatkoi: ”Oho, vasen siipi on vaurioitunut! Mutta Kari, olet saanut elää hienon ja kauniin elämän.”
Kirja on käännetty 12 kielelle ja se on kansainvälisesti menestynyt teos.
”Kansainvälisyys on höttöä. Se on harhakuva, sillä elämässä kaikki on paikallista”, Hotakainen muistuttaa.
Tuntematon Räikkönen kertoo miehestä, joka keskeytti ammattikoulun autonasentajan linjan, osaa kuljettaa pelottomasti kilpa-autoa ja on saavuttanut monien tavoitteleman haaveen, F1-maailmanmestaruuden.
”Kysyin Kimiltä, että maailmanmestaruudesta varmaan pitäisi kirjoittaa enemmän.”
”Kirjoita jotain, mutta vähän. Ketä kiinnostaa?”
Maailmanmestaruudesta on kirjassa kolme sivua.