Etusivu> Kirjastolehti > Kirjastolehden tietokirjat: Eläinrakkautta ja keittiön kommelluksia

Kirjastolehden tietokirjat: Eläinrakkautta ja keittiön kommelluksia

Suositeltavaa luettavaa kaikille eläinten ystäville.

Aura Koivisto: Elämä eläinten kanssa. (Into-kustannus, 2024, 302 s.)

Aura Koivisto on Korkeasaaren johtajan Ilkka Koiviston tytär, jolla on ollut ympärillään enemmän eläinystäviä kuin ihmisystäviä jo taaperosta lähtien. Kirjan teksti laajenee Korkeasaaresta koko maapallon kattavaksi, aina kaukomaita myöten.

Koivisto kirjoittaa koskettavasti, värikkäästi ja asiantuntevasti eläimistä kumppaneina, niiden viestinnästä, tavoista, luonteesta, tutkijoiden ja kirjailijoiden eläinsuhteista sekä kritisoi tehotuotantoa, lihansyöntiä ja muuta vastaavaa eläinten hyödyntämistä.

Hän myös arvioi Korkeasaareen kohdistunutta kritiikkiä eläinten vankilana. Korkeasaari suojelee eläimiä, ja monet olisivat jo menehtyneet sukupuuttoon ilman tuota suojelijaansa. Tietysti eläimet ovat myös eläviä eksoottisia näyttelyesineitä, joita ihastellaan kaltereiden tai lasiseinän takaa, mutta toisaalta toiminnalla rahoitetaan suojelua.

Kirjoittajan eläinrakkaus on vilpitöntä ja aitoa ja saa lukijan vakuuttumaan siitä, että Korkeasaari tekee eläimilleen enemmän hyvää kuin pahaa. Kirja on suositeltavaa luettavaa kaikille eläinten ystäville, ja Korkeasaaressa kävijöille suorastaan pakollista.

Jukka Laajarinne ja Mari Luoma: Kommelluksia keittiössä. ( Gaudeamus, 2024,28s. )

Gaudeamus on julkaissut vinon pinon kirjoja, joissa piirrosten ja satujen avulla opetetaan tiedettä ja tieteellistä ajattelua perheen pienimmille. Nyt on vuorossa kemia. Laboratoriona toimii tavallinen keittiö, ja aineita ovat etikka, punakaaliliemi, perunajauho ja muut arkiset ainekset. Ruoanlaitto on kemiaa, vaikka tavallinen kotikokki sitä harvoin tulee ajatelleeksi.

Mainion valaiseva on selitys sille, miten taipuisa taikina muuttuu uunissa kiinteäksi leivonnaiseksi. ”Taikina on seos, jossa on esimerkiksi valkuaisaineita, tärkkelysjyväsiä, pienen pieniä rasvapisaroita ja vettä. Ainekset pääsevät liikkumaan toistensa lomitse, ja raaka taikina venyy ja valuu eikä ole vielä jähmettynyt mihinkään muotoon. Valkuaisaineet ja tärkkelys ovat aluksi erityisen muotoisia sykeröitä. Tärkkelysjyväset esimerkiksi ovat hieman kuin mikroskooppisen pieniä lankakeriä. Pieniä palleroita.”

”Mutta kun taikinaa kuumennetaan, valkuaisaine- ja tärkkelyssykeröt aukenevat ja sotkeutuvat isoksi solmuja täynnä olevaksi verkostoksi. Rihmojen välissä muutkaan aineet eivät liiku niin nopeasti. ”

Ruoka-aineista voi myös tehdä näkymätöntä mustetta ja saada se jälleen näkyväksi. Temppu tehdään vastakohtaparin, emäksisen ja happaman avulla. Esimerkiksi emäksisellä ruokasoodalla saadaan näkymätöntä mustetta ja sillä kirjoitettu näkymätön teksti saadaan näkyväksi happamalla punajuurimehulla.

Toki teoreettisempikin puoli kemiasta tuodaan esiin. Kirjassa selostetaan lapsentajuisesti, miten kemiallisessa reaktiossa alkuaineet yhtyvät. Alkuaineet koostuvat atomeista, pienen pienistä rakennuspalikoista, ja kunkin alkuaineen kaikki atomit ovat samanlaiset.