Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastoalan järjestöt vaalien alla: liity #kirjastopuolueeseen!

Kirjastoalan järjestöt vaalien alla: liity #kirjastopuolueeseen!

Kahdeksan kirjastoalan järjestöä ja ammattijärjestöä perustivat #kirjastopuolueen, johon pyritään saamaan jäseniksi kaikki Suomen kirjastonystävät puoluekannasta riippumatta.

VIESTIMILLE

Julkaisuvapaa

Kahdeksan kirjastoalan järjestöä ja ammattijärjestöä perustivat viestintäpäällikkö Ira Koivu, 040 487 1118, Yhteistyössä: Finlands svenska biblioteksförening FSBF Informaatioalan Akateemiset INA / Tieteentekijöiden liitto Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty Kuntien asiantuntijat - KUMULA / Akavan Erityisalat Suomen kirjastoseura Suomen tieteellinen kirjastoseura STKS Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL / Pardia">#kirjastopuolueen, johon pyritään saamaan jäseniksi kaikki Suomen kirjastonystävät puoluekannasta riippumatta.

Kirjastopuolueen viestintäpäällikkö Ira Koivu, 040 487 1118, Yhteistyössä: Finlands svenska biblioteksförening FSBF Informaatioalan Akateemiset INA / Tieteentekijöiden liitto Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty Kuntien asiantuntijat - KUMULA / Akavan Erityisalat Suomen kirjastoseura Suomen tieteellinen kirjastoseura STKS Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL / Pardia">FB:sivuilla on yli 2000 tykkäystä ja jäsenmäärä kasvaa päivä päivältä. Kirjastopuolueen tunnettuja jäseniä ovat mm. Olavi Uusivirta, Juha Itkonen, Kalle Ahola, Hannu-Pekka Björkman, Jörn Donner sekä monet kansanedustajat ja ehdokkaat.

”Turvaamme kirjastojen tulevaisuuden käyttämällä runsaasti kirjastopalveluja ja ymmärtämällä, että suomalainen kirjastojärjestelmä on yhteiskuntamme henkisen hyvinvoinnin kannalta korvaamaton asia. Henkilökohtaisesti tuen Helsingin kaupungin kirjastoa maksamalla säännöllisesti sakkoja myöhässä olevista kirjoista”, sanoo muusikko Kalle Ahola. http://kirjastopuolue.fi/lahettilaat/kalle-ahola/

Kirjailija Juha Itkonen toteaa kirjastojen merkityksestä: ” Laaja kirjastoverkko on sivistyneen ja hyvinvoivan yhteiskunnan tunnusmerkki ja sen valoisan tulevaisuuden tae. En voi kuin ihailla suomalaisen kirjastojärjestelmän toimivuutta, sekä lukijana että kirjailijana. Arkisemmalla tasolla kirjasto on myös kohtaamispaikka kaupunkien ja kaupunginosien ihmisille. Ne luovat yhteisöllisyyden tuntua yksilökeskeiseen maisemaan.” http://kirjastopuolue.fi/lahettilaat/juha-itkonen/

Puolueeseen liitytään selfiellä tai allekirjoittamalla teesit

Kirjastopuolueeseen voivat liittyä kaikki, jotka kannattavat kirjastoja ja haluavat kirjastojen palvelevan suomalaisia laadukkaasti myös tulevaisuudessa.  Puoluekortti (kirjastokortti) on jo lähes kaikilla suomalaisilla, ja puolueeseen liitytään ottamalla selfie sen kanssa ja jakamalla se aihetunnisteella #kirjastopuolue Instagramissa tai Twitterissä.

Helpoin tapa liittyä on allekirjoittaa sen puolueen teesit kotisivuilla www.kirjastopuolue.fi

Puolueen kotisivuilta löytyvillä Kirjastofaktoilla alan järjestöt haluavat muistuttaa, että kirjastot tarjoavat 60 miljoonaa kirjastokäyntiä ja 110 miljoonaa lainaa vuodessa.  Kirjastoteeseillä järjestöt viestittävät linjauksiaan tulevaisuuteen: kirjastojen palveluja käytetään ja niitä tarvitaan kaikissa ikäryhmissä, ammattitaitoinen henkilökunta ja osaaminen ovat kirjastojen perusta ja kirjastoista hyötyy koko yhteiskunta. Kirjastot vahvistavat myös kansalaistoimintaa ja demokratiaa.

Lisätietoa:

Suomen kirjastoseura