Etusivu> Ajankohtaista > Jukka Relander valittiin EBLIDAn puheenjohtajaksi

Jukka Relander valittiin EBLIDAn puheenjohtajaksi

Suomen kirjastoseuran puheenjohtaja Jukka Relander valittiin EBLIDAn puheenjohtajaksi EBLIDAn vuosikokouksessa 7.5.2015 Riiassa Latviassa. Suomi sai jälleen merkittävän kansainvälisen tehtävän kirjasto- ja informaatioalalla.

Jukka Relander on Kultti ry:n vs. toiminnanjohtaja, helsinkiläinen vapaa kirjoittaja, kolumnisti, esseisti ja radiojuontaja, luennoitsija ja kouluttaja. Suomen kirjastoseuran puheenjohtajana hän on toiminut vuodesta 2009 lähtien.

Tällä hetkellä EBLIDAn painopistealueita ovat mm.  e-kirjat ja tekijänoikeudet. Jukka Relander  linjaa  EBLIDAN tehtävää:

”EBLIDAn tavoitteena on rakentaa vahvempaa eurooppalaista kansalaisyhteiskuntaa ja taata, että ihmisillä on samat perustavat kulttuuriset oikeudet myös digitaalisessa ympäristössä. EBLIDA on Euroopan kirjastojen, kirjastoseurojen ja muiden informaatioalan järjestöjen yhteinen liike näiden päämäärien saavuttamiseksi”.

EBLIDA  (European Bureau of Library, Information and Documentation Associations) on eurooppalaisten kirjastoalan järjestöjen etujärjestö, joka tuo kirjastojen ja kirjastojen asiakkaiden näkökulmia päättäjien tietoon. EBLIDAn jäseninä on tällä hetkellä n. 140 alan järjestöä Euroopassa. EBLIDAlla on jäseniä 37 Euroopan maassa. Lisätietoa EBLIDAsta www.eblida.org