Etusivu> Ajankohtaista > Harva tietää paljonko kirjasto maksaa

Harva tietää paljonko kirjasto maksaa

Kysyimme Turun kirjamessuilla yleisöltä, paljonko keskimäärin kirjaston menot lohkaisevat kunnan menoista. Saimme hyvän määrän veikkauksia, yhteensä 369 kappaletta.

Vain harva tiesi oikean vastauksen. Vastausten haitari vaihteli 70 prosentista reilusti alle yhteen prosenttiin. Kuullessaan oikean vastauksen, lähestulkoon jokainen vastannut totesi spontaanisti, että niin vähästä supistamalla ei synny säästöjä.

Mikä se oikea vastaus sitten on? Se on 1 %.

Vastanneiden kesken arvottiin palkintoja. Kirjastolehden vuosikerran voitti Anni Halkola ja kirjapalkinnon voittivat Kaisa Halonen ja M. Kailajärvi. Onnea voittajille!

Kuntaliiton sivuilta löytyvällä laskurilla voit tutkia, kuinka paljon oma kuntasi laittaa rahaa kirjastoon. Laskurista ei saa suoraan prosenttilukuja vaan sen sijaan euromäärät kunnittain.