Etusivu> Ajankohtaista > Digitaidot kuntoon – Järjestetään kirjastossa digi-ilta!

Digitaidot kuntoon – Järjestetään kirjastossa digi-ilta!

Haastamme kaikki Suomen kirjastot mukaan kampanjaan, jossa kirjastossa järjestetään digi-ilta.

Haasteen ideana on, että kirjasto etsii alueeltaan yhteistyökumppanin, jota pyydetään antamaan digiopastusta kirjaston tiloihin. Digi-illan ajankohta on syksyllä 2018.

Uusi kirjastolaki kannustaa kirjastoja edistämään vuoropuhelua. Tämä haaste on oivallinen tapa osallistua.

Kirjastot tekevät paljon digiopastamista. Kirjaston asiakkaat kyselevät esimerkiksi sähköpostin ja laitteiden käytöstä. Haluamme jakaa opastamisen vastuuta eteenpäin. Suomessa on satoja järjestöjä, joiden vapaaehtoiset ovat halukkaita antamaan digiopastusta. Kirjasto on erinomainen paikka koota yhteen opastajat ja avun tarvitsijat.

Haaste vahvistaa järjestöjen ja kirjaston yhteistyötä. Mukaan tuleva järjestö voi olla mikä tahansa aiheesta kiinnostunut yhdistys, kuten kulttuuriseura tai harrastuskerho. Jos teette jo valmiiksi yhteistyötä järjestön, kuten SeniorSurfin kanssa, ilmoittaudu silti mukaan! Haluamme koota kaikki kokemukset yhteen.

Kirjasto, toimi näin:

• Valitse sopiva ajankohta syksyn 2018 aikana.
  • Ilmoita tapahtumasi Kirjastoseuran nettilomakkeelle.
  • Kutsu kirjastoon alueesi järjestö tai yhteisö, joka voi antaa digiopastusta kirjaston asiakkaille.
  • Liitä digi-illan ohjelmaan myös kirjaston materiaalit: kirjat, lehdet ja muut sisällöt.
  • Kerro päivän kulusta sosiaalisessa mediassa tunnuksella: #iloadigistä

Yle järjestää syksyllä Nettiä ikä kaikki -kampanjan, joka on näkyvästi esillä Ylen kanavissa. Osana kampanjaan Yle kiertää elo-syyskuussa kymmenessä kirjastossa ympäri Suomea pitämässä digi-iltoja. Kiertueella Ylen tutut ruutukasvot vierailevat kirjastoissa. Järjestöjä kutsutaan mukaan tapahtumiin.

Mukana kampanjassa ovat Ylen lisäksi Kirjastoseura, Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta, Valtiovarainministeriö ja Digi arkeen -neuvottelukunta ikäihmisten tietotekniikkayhdistys ENTER.

Koko kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Tarjoamme kampanjan materiaalia myös kirjastosi digi-illan käyttöön. Lisäksi olet lämpimästi tervetullut Ylen kiertueen tapahtumiin.  Lisätietoja Ylen kiertueen paikkakunnista ja ajoista tästä linkistä.

Koko Ylen kampanjasta löytyy lisätietoa tästä linkistä.

Saat tapahtumallesi lisää näkyvyyttä, kun lisäät tapahtumasi myös Sitoumus 2050 -sivulle. Lisätietoa tästä linkistä.

Kirjastoseura kokoaa eri digi-iltojen kokemuksia yhteen. Kokemusten pohjalta seura koostaa Top10-suositukset kirjaston ja järjestön yhteistyöstä.