Etusivu> Kirjastolehti > Pohjoismainen Ninja-verkosto kokoontuu syksyllä Suomessa

Pohjoismainen Ninja-verkosto kokoontuu syksyllä Suomessa

Helsingin Oodiin kokoontuu syyskuussa kirjastoammattilaisten ryhmä, joka lähti liikkeelle kansainvälisestä kirjastokonferenssista

Vuoden 2019 IFLA-konferenssin yhteydessä perustettiin pohjoismaisten kirjastojen verkosto nimeltä Nordic Ifla Network,  joka lyhennettiin oikopäätä humoristisesti Ninjaksi. Sen tarkoitus on tehdä pohjoismaista kirjastotyötä näkyväksi kansainvälisen kirjastojärjestön Iflan sisällä sekä toimia ideoiden ja tiedon jakamisen foorumina. Epämuodollisen verkoston toimintaan voi osallistua kuka tahansa aiheesta kiinnostunut, eikä virallista jäsenmenettelyä ole.

Työskentelyn yksi hedelmä on Nordic Libraries Together -konferenssi, joka on järjestetty tähän mennessä kolme kertaa. Ensimmäinen pidettiin korona-aikaan Malmössä, seuraava vuonna 2022 Bergenissä ja viimeisin vuonna 2023 Reykjavikissa.

Konferenssin teemoissa on käsitelty pohjoismaisille kirjastoille ajankohtaisia aiheita, kuten esimerkiksi kestävää kehitystä, monimuotoisuutta ja kirjastotilan merkitystä. Parasta konferensseissa on uusien ihmisten tapaaminen ja oman mielen avartuminen uusien näkökulmien kautta.

Erityistä on se, että konferenssi järjestetään yhteispohjoismaisin voimin. Vaikka isäntäkaupungilla onkin päävastuu tapahtumasta, suunnitellaan ohjelmaa yhdessä pohjoismaisten kollegojen kanssa. Suunnitteluryhmä on orgaaninen. Osa väestä vaihtuu. Muutamat ovat pysyneet ryhmässä ensimmäisestä konferenssista asti.

Monilla on laajat verkostot ja kokemusta kirjastotyön eri puolista, joten esimerkiksi esiintyjien ja työpajan pitäjien löytäminen konferenssilavalle käy huomattavasti sukkelammin kuin yhdestä maasta käsin olisi mahdollista.

Teemana lukutaito

Vuoden 2024 Nordic Libraries Together -konferenssi järjestetään Helsingissä 4-6. syyskuuta. Tapahtumapaikkana on Oodi, ja järjestäjänä Helsingin kaupunginkirjasto. Tämän vuoden konferenssin teemana on lukeminen ja lukutaito. Yhdeksi key note -puhujaksi on jo kiinnitetty matalan kynnyksen lukemisen The Book Club -konseptin luoja Kriticos Mwansa, mutta tuttuun Nordic Libraries Together -konferenssin tapaan muu ohjelma rakentuu yhdessä kollegojen kanssa yli valtakuntien rajojen.

Helsingin konferenssissa on uutta se, että myös työtoverimme Baltian maista on kutsuttu mukaan niin suunnitteluun kuin osallistumaan. Ohjelmassa on luentojen ja työpajojen lisäksi luonnollisesti myös kirjastovierailuja ja hauskoja illanistujaisia. Ilmoittautuminen konferenssiin aukeaa toukokuun alussa.

Syyskuisen konferenssin järjestelyn dynamona toimii Helsingin kaupunginkirjaston kansainvälisten asioiden tiimi, eli projektipäällikkö Antti Sauli, Oodin kirjastonhoitaja Harri Annala sekä tämän jutun kirjoittaja eli Töölön kirjastonjohtaja Lotta Muurinen. Samalla poppoolla on oltu aiemminkin järjestämässä konferensseja Helsingin kaupunginkirjastolle, mutta tällä kertaa tehtävään tuo lisäintoa se, että jo järjestelyvaiheessa pääsee vaihtamaan ajatuksia muiden maiden kollegojen kanssa.

Kodikas tunnelma

Aiemmissa Nordic Libraries Together -konferensseissa vetovastuussa olleet myös jakavat auliisti vinkkejä ja kantapäänkin kautta opittuja kokemuksia.

”Parasta konferensseissa on ollut kodikas ja rento tunnelma. Pohjoismaalaisten kollegojen kanssa ei ole tarvinnut pönötellä vaan jutustelu on ollut kivaa. Edellisessä konferenssissa Islannissa kuului paljon naurua joka puolelta ja suorastaan kipinöitä lenteli, kun kirjastolaiset eri maista löivät päänsä yhteen kehittääkseen uusia ideoita kirjastotyöhön.” kertoo projektipäällikkö Antti Sauli.

“Konferenssin järjestäjän näkökulmasta palkitsevinta ja haastavinta on, että kun osallistuja palaa kotiin hän on saanut jotain arvokasta, jota hyödyntää työelämässä. Yksi konferenssi ei voi olla kaikkea kaikille, mutta jos se voi antaa ajatuksia, innostusta tai kollegiaalista inspiraatiota, tiedämme tehneemme jotain, jolla on merkitystä meidän ammattikunnallemme, ” kirjastonhoitaja Harri Annala pohtii.