Etusivu> Ajankohtaista > Kosmos on Suomen paras kirjastoauto

Kosmos on Suomen paras kirjastoauto

Kirjastoautopäivät päästiin järjestämään Kouvolassa 28.-30.7.2022. Päivillä palkittiin sekä paras kirjastoauto, taitoajojen paras kuski ja Vuoden kirjastoammattilainen.

Kouvolassa kokoontui lähes kaksikymmentä kirjastoautoa ja sata kirjastoautoammattilaista. Heinäkuun lopussa Vaakunan ja Lääninpuiston parkkipaikoilla pääsi tutustumaan kuuteentoista värikkääseen kirjastoautoon, jotka ajoivat paikalle ympäri Suomen.

Asiapitoisempien luentojen ohessa autopäivillä oli myös leikkimielisempiä kisoja.

Kirjastoautopäivillä valittiin paikalle saapuneiden autojen joukosta paras kirjastoauto. Voiton vei Tampereen kaupunginkirjaston uusi auto Kosmos. Nora Surojeginin kuvittama Kosmos jätti taakseen Tammelan ja Forssan upouuden Lunkin ja Kouvolan niin ikään uuden Tesauruksen. Kaikki kolme mitalistia olivat palkintonsa ansainneet.

Perinteisissä autopäivien taitoajoissa voiton vei Turun kaupunginkirjaston Teemu Hiltunen, onnittelumme upeasta ajosta!

Autopäivillä palkittiin myös Vuoden kirjastoammattilaisesena inarilainen Terho Myyryläinen. Terhon kyky ja tapa palvella asiakkaita on ainutlaatuinen. Pohjoisessa etäisyydet ovat pitkiä, tiet kapeita ja kelikin osaa olla välillä ankara. 40 vuoden aikana Inarin kirjastoauton puikoissa Terho on ajanut 1,4 miljoonaa kilometriä ja jättänyt vain kerran reittinsä ajamatta: silloinkin pakkanen paukkui 50 asteessa. Terhon työura Inarissa ansaitsee kiitoksen ja Kirjastoseuran hallitus nimesikin hänet yksimielisesti Vuoden kirjastoammattilaiseksi.

Kirjastoautopäivät kokoavat yhteen suuren joukon kirjastoautoalan ammattilaisia ja tietysti suuren määrän kirjastoautoja. Kirjastoautopäivät järjestää Suomen kirjastoseuran kirjastoautotyöryhmä. Seuraavat kirjastoautopäivät järjestetään elokuussa 2025 Porissa.

Kouvolan kirjastoauto Tesaurus ja kuski Teppo Seppinen, kuva Kirjastoseuran arkisto