Etusivu> Ajankohtaista > Suomi-areena: mistä kirjat e-kirjastoon?

Suomi-areena: mistä kirjat e-kirjastoon?

Kirjastoseura järjesti yhteistyössä kirjallisuusalan tekijänoikeusjärjestö Sanaston ja E-kirjaston kanssa Suomi-areenalla paneelikeskustelun aiheesta ”E-kirjasto kutsuu lukemaan – mistä kirjat?

E-kirjastokissa pöydälle!

Suomi-areenan ohjelmiston kantavana ideana on esittää yhteiskunnallinen ongelma, johon etsitään ratkaisua. Tämä tilaisuus järjestettiin, koska on tarve monipuolistaa keväällä avatun E-kirjaston kokoelmaa ja helpottaa haastavaa tilannetta kustantajakentän ja kirjaston välillä.

Kirjastojen näkökulmasta tärkeää on saada E-kirjastoon lisää aineistoa, kun taas Sanaston tavoitteena on kirjailijoiden tulonmuodostuksen turvaaminen. Isossa mittakaavassa molemmilla on yhtenäisiä tavoitteita, vaikka ristivetoakin tunnetusti on. Kaikki kirja-alan toimijat tarvitsevat toisiaan eri tavoin. Tärkeää on pyrkiä hyvään yhteistyöhön ja edistää tavoitteita yhdessä silloin kun se on mahdollista.

Kustannusalalla taas on huoli kirjastojen paperikirjojen hankinnasta ja toisaalta ylipäätään siitä, että kustantaminen kannattaa. Kaikkia toimijoita kiinnostaa raha: kirjastojen – eli kuntien – on pakko yrittää liikuttaa sitä mahdollisimman vähän, kun rahat ovat tiukassa ja kustantajien ja kirjailijoiden taas on yritettävä haalia sitä mahdollisimman paljon. Näistä ei pääse mihinkään. Pakkaa sekoittavat lukuaikapalveluiden välillä aivan tolkuttomat sisäänheittokampanjat.

Keskustelutilaisuuteen kutsuimme kustantajan ja tekijän lisäksi päättäjiä sekä nykyisestä hallituksesta että oppositiosta. Paikalla olivat Gummeruksen toimitusjohtaja Anna Baijars, kirjailija Karo Hämäläinen, kansanedustajat Laura Huhtasaari ja Nasima Razmyar ja kirjastokentän edustajana minä. Keskustelun moderoi taitavasti Kulta ry:n Rosa Meriläinen.

Keskustelu sujui vilkkaasti, mutta kunnioittavasti. Aistin, että osallistujilla oli näkemys siitä, että ratkaisuun pitää päästä. Se oli hyvä lähtökohta. Valtiota huudettiin keskustelussa välillä apuun, mutta myös kustantajilta toivottiin vastaantuloa. Paneelikeskusteluja usein arvostellaan siitä, että niiden lopputulos tiedetään etukäteen: joko päädytään yhteiseen hymistelyyn tai keskustelijat pysyvät poteroissaan. Edunvalvontatyössä ja päätöksenteossa tunnetusti usein otetaan kahden eteenpäin otetun askeleen jälkeen vähintään se yksi taakse tai sivulle. E-kirjastolle tarjolla olevan aineiston määrä on nyt joka tapauksessa kasvanut.

Tiedossamme ei ole keskustelun striimauksen katsojalukuja, mutta helteisessä iltapäivässä kaupungintalon pihan penkit olivat täynnä kirjallisuudesta kiinnostunutta väkeä. Ilahduttavaa oli, että käsiäänestyksessä useampi kuin puolet paikallaolleista aikoi käydä kesän mittaan kirjastossa. Se olikin helppoa saman tien, sillä upea Porin kaupunginkirjaston henkilökunta oli tuonut paikalle pop up -kirjaston, josta yleisö kävi vilkkaasti kyselemässä kirjastosta ja sen palveluista.

Lukemisen juhlaa

Järjestäjäporukkamme teki enemmänkin yhteistyötä Porin kaupunginkirjaston kanssa. Samana iltana toteutimme Lukemisen juhla -tapahtuman Porin pääkirjastossa, missä jaettiin kirjavinkkejä, haastateltiin kirjailijoita ja kuultiin aikuisten satutunti. Pääkirjaston sali oli illan mittaan täynnä ihmisiä kuuntelemassa miten Aino Havukainen ja Sami Toivonen työskentelevät, mitkä olivat Fatim Diarran ja Kari Kanalan kirjavinkit, miten lukuharrastus on osa Eeva Kallin elämää ja miten Karo Hämäläinen avasi monipuolisen kirjailijan ja tekstityöläisen arkea. Puhujien aikataulujen kireyden takia ohjelman kulkua rukattiin lennosta pariinkin kertaan. Saimme hienoja todisteita kirjastoammattilaisten kyvystä heittäytyä haastaviinkin tilanteisiin. Iso kiitos siis vielä Pori ja erityisesti kirjaston henkilökunta!

Blogitekstin on kirjoittanut Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen.